- Hosszú időbe telt, amíg megfelelő időpontot tudtunk találni erre az interjúra, ön ugyanis viszonylag sok időt tölt az Egyesült Államokban a Zwack Liquor kinti bevezetésével. Ennyire fontos a személyes jelenléte?
- Amerikában nagyon-nagyon fontos az autentikusság. Az, hogy egy terméket már több mint kétszáz éve gyártanak, ráadásul az még mindig családi kézben van, ez kint rendkívüli különlegességnek számít - ezért fontos, hogy személyesen jelen legyünk a húgommal a bevezetéskor. Ez egy olyan érték, amit több millió dollár marketingráfordítással sem tudnánk pótolni.

- És mik az első tapasztalatok, hogy halad a bevezetés?
- Számokat egyelőre nem tudok mondani, de a fogadtatás várakozáson felüli, a fogyasztók és a helyi disztribútorok is nagyon szeretik, ez pedig megfelelő alapot jelenthet. Persze nem lesz könnyű dolgunk, nagyon nehéz és hatalmas piac az amerikai, különösen egy ilyen viszonylag kisebb büdzsével.

- Mekkora ez a büdzsé, és ebből mennyi terheli a Zwackot és mennyi partnerét, a Diageót?
- Dollármilliókról van szó, amelynek döntő részét a Diageo invesztálja. A termék pozicionálása egyébként az úgynevezett mainstream prémium kategóriába történt. Természetesen úgy gondoljuk, hogy megtérül ez a befektetés, különben nem vágtunk volna bele. De arra nem számítunk, hogy ez gyors folyamat lesz - minimum hároméves bevezetéssel számolunk. Persze azért figyelünk, hogy ne terhelje meg túlzottan az eredményünket.

- A Zwack árbevételének egyre nagyobb része származik minőségi italokból, miközben a kommersz szeszek részaránya csökkent. Hogy látja, ez a tendencia tartós lesz?
- A prémium stratégiát már jóval a válság előtt elkezdtük, ennek lényege, hogy nem a volumenre, hanem a minőségre koncentrálunk, azaz a kommersz irányából a prémium termékek irányába mozdulunk el. Ez eddig nagyon jól működött, tavaly a magyar prémium piac 17 százalékkal bővült, tehát az irány jó.

A válság azonban felforgathatja a piacot, ezért nem tudom megmondani, mit hoz a jövő. Mindenesetre semmiképpen sem akarunk változtatni a stratégiánkon, nem fogunk a nagy volumen, kis árrés irányába elmozdulni. Jelenleg a válságból annyi látszik, hogy a gasztró területén - tehát az éttermekben, kocsmákban, bárokban, szórakozóhelyeken - az utolsó hat hónapban 30 százalékkal visszaesett a forgalom. Értékesítésünk eddig 50-50 százalékban oszlott meg a gasztró üzletág és a kiskereskedelmi üzletág között, ám előbbi zsugorodásával az utóbbi részaránya megnőhet, ami rossz hatással lehet a nyereségességünkre. A kiskereskedelem ráadásul sokkal pénzigényesebb, mint a gasztró szektor, a nagy láncok sokkal keményebb feltételeket képesek kiharcolni. A jövőben ez kedvezőtlen hatással lehet a profitunkra.

- Készített a Zwack erre az évre üzleti tervet? Ebben az árbevétel visszaesésével számolnak?
- Visszaesést persze nem szeretnénk, egy olyan tervet készítettünk, amelynek értelmében a most márciusban záródó üzleti évünkben elért volumeneket próbáljuk szinten tartani a 2009-2010-es üzleti évben is. Ezt koncentráltabb, konzekvensebb kiskereskedelmi stratégiával látjuk elérhetőnek - a gasztró szektor zsugorodásának ellensúlyozására nem látunk más kiutat. Ezenkívül hogy szinten tartsuk a profitot, sajnos igen szigorú költséggazdálkodást kell bevezetnünk, sok olyan dolgot kell megszüntetnünk, aminek a támogatását eddig fontosnak tartottuk. A működési költségeket is igyekszünk lefaragni, és úgy látjuk, ebben még van némi mozgástér. Igyekszünk a beszállítóinkkal újratárgyalni az együttműködésünket, s úgy tűnik, ők hajlandók is lejjebb vinni az áraikat.
Senki sem tudja, meddig húzódik majd a válság, mi azzal számolunk, hogy a piac majd csak 2011-ben indul ismét növekedésnek. Most viszont egyszerűen megállt a fogyasztás. Nyilván túl leszünk majd ezen is, a cég ennél súlyosabb időszakokat is átélt, de azért néhány kemény évre fel kell készülnünk.

- Létszámleépítés elképzelhető?
- Nem tervezzük. Ez ugyanis csak az utolsó lépés lehet, mindent megteszünk annak érdekében, hogy ezt elkerüljük. Bár közhelyként hangozhat, de ez a cég tényleg egy nagy család - és ez lenne a legfájdalmasabb lépés, ezért mindenáron el akarjuk kerülni.

- A piac zsugorodását nem tudja ellensúlyozni a forint gyengülése? Elvileg ennek köszönhetően a Magyarországon gyártott termékek árelőnybe kerülhetnek az exporttermékekkel szemben.
- A jelenlegi forintárfolyam nekünk hátrányos, nagyon sok terméket hozunk be külföldről, nettó importőrök vagyunk. A forintárfolyam ingadozása ellen persze igyekszünk fedezeti ügyletekkel védekezni. A külföldről érkező konkurens termékek ára ráadásul egyelőre nem emelkedik, persze nyilván előbb-utóbb ennek is be kell következnie, ami számunkra természetesen versenyelőnyt jelent majd - de ezt is ki kell várni. Ráadásul most az exportpiacainkon is válság van, így a gyenge forint kedvező hatása egyelőre ebből az irányból sem érvényesülhet - itt azonban a jövőben látunk bővülési lehetőséget.

- Az igazgatóság nemrég osztalékelőleg kifizetéséről határozott. Itt az éves rendes osztalék előrehozásáról vagy egy rendkívüli "ajándékról" van szó?
- A mostani osztalék az utolsó öt év jó működésének köszönhető. Mivel a profitcélt nagy valószínűséggel elérjük, ezért a júniusi közgyűlésen várhatóan az éves "rendes" osztalék kifizetését is előterjesztjük.

- A szokásos 1000-1200 forintra számíthatnak a részvényesek?
- Én azt mondom, igen. De mivel a válság miatt sok vevőnek leromlott a fizetőképessége, most nem lehet pontosan megmondani, júniusban mi lesz a helyzet. Van készpénztartalékunk, nagy valószínűséggel nem lesz akadálya a rendes osztalék kifizetésének, de felelőtlenség lenne azt állítani, hogy száz százalékban biztosan tudjuk, mennyit fogunk fizetni, hiszen most senki sem tudja megjósolni, milyen lesz a helyzet pár hónap múlva.

- A most záródó üzleti évben tehát várhatóan teljesülnek a tervek. De mi lesz a következőben, mernek bármit is jósolni?
- Az utolsó negyedévben egy kis csökkenés volt az árbevételünkben, ami nagyrészt annak a következménye, hogy a partnerek egy jóval szigorúbb készletezési stratégiára tértek át, szinte minimális készlettel dolgoznak. Ami a 2009-2010-es üzleti évet illeti, nagy kérdés, hogy a fogyasztó hogyan reagál a krízisre. Áttér a prémiumról a kommerszre? Most azt látjuk, semmilyen fogyasztás nincs, se prémium, se kommersz - s megjósolhatatlan, hogy ez a dermedtség meddig tart. Hosszú távú terveket azonban most nem érdemes készíteni, rövidebb időszakokra tervezünk, így gyorsabb a visszacsatolás, könnyebb a gyors reagálás. A cél mindenesetre az, hogy a profit- és volumenszintet is tartsuk jövőre.

- Nehézségek ide, nehézségek oda, az ugye kizárt, hogy veszteségbe forduljon a működés?
- Azt mondom, hogy nem fordul veszteségbe, mindent meg fogunk tenni, hogy legalább a mostani nyereség- és volumenszintet hozzuk. Nem mondhatom, hogy kizárt, mert bebizonyosodott: a mostani szituációban nem lehet azt mondani, hogy bármi is kizárt.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!