Bár az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) alig egy hónapja a Napi.hu-nak azt nyilatkozta: nincs napirenden új inflációt követő kamatozású állampapír bevezetése, most mégis meggondolta magát. Július 1-től ugyanis a piacra dobja az új hároméves Prémium Magyar Állampapírt (PMÁP) egyelőre 50 milliárd forint értékben. 

A kisbefektetők számára meghirdetett kötvény kamata minden évben az előző esztendő átlagos inflációjához igazodik, azon felül 0,75 százaléknyi bónuszt fizet. Vagyis most az első kamatperiódusban a tavalyi 3,3 százalékos inflációval számolva 4,05 százalékos kezdő kamattal indul. 

Ha jut a régiből, érdemes gyorsan vásárolni

Az új kötvény 2024 decemberében jár le. A befektetők viszont jobban járnak, ha gyorsan vásárolnak még  az előző 2023-ban kifutó sorozatból, ha jut. Ezt a hároméves, inflációt követő kamatozású kötvényt 2020 áprilisában bocsátotta ki az ÁKK, ez szintén az előző évi átlagos infláció fölött fizet kamatot, de az új papírnál többet, 1 százalékpontnyit. Ebből az állampapírból, elvileg június 30-ig vásárolhatnak a befektetők.

Még jobb megoldás lehet a 2026-os lejáratú ötéves kötvény, amely 1,25 százalékos prémiummal kecsegtet az infláció fölött, vagyis 4,55 százalékos a mostani kamata. Ezt januárban bocsátották ki, de már szükség volt rábocsátásokra, jelenleg 150 milliárd forintnál tart a forgalomba hozható mennyiség. 

Egyelőre egyik PMÁP kamata sem haladja meg az idén elszállt inflációt, amely áprilisban és májusban is 5 százalék fölött alakult. Jövőre azonban a PMÁP-ok kamata emelkedhet, ha tovább emelkednek az árak, bár a Magyar Nemzeti Bank (MNB) is felvette a harcot a folyamattal, és múlt héten emelte az alapkamatot, amelyet még tovább emelhet. 

Egyelőre a magyarok kedvenc megtakarítása, a Magyar Állampapír Plusz (máp+), amely évesítve 4,95 százalékos hozamot fizet, de az első félévben csupán 3,5, majd pedig 4 százalékos az éves hozama, vagyis a jelenlegi infláció mellett ez sem alkalmas arra, hogy megőrizze a befektetések értékét. 

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!