A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

A nagy nemzeti légitársaságok kora leáldozott, csupán néhány nagy klasszikus képes nyereséggel üzemelni, és a fapados üzleti modell tűnik továbbra is a nyerő stratégiának. Ez utóbbi piacán sem minden szereplőnek terem babér, egyre többen kénytelenek felhagyni a tevékenységgel, ebben a szegmensben sok, kis piaci részesedéssel bíró társaság van a piacon, és keveseknek adatik majd meg, hogy egy piacszerző árversenyben tartósan részt vehessenek. A szektor viszonylag kevés befektetésre érdemes részvénnyel bír jelen pillanatban, de ehhez nagyban hozzájárul az elmúlt időszak drasztikus árfolyam-emelkedése is.

A részvényesek kedvezően fogadták a Lufthansa vezetésének hároméves átfogó stratégiai tervét, melynek legfontosabb eleme a költségcsökkentés, az utasszámnövelés és a veszteséges üzletágak felszámolása. Időnként pletykák röppennek fel más szolgáltatók megvételéről is, legutóbb az SAS-t emlegették, de egyelőre a menedzsment határozottan cáfol, ugyanakkor lehet némi alapja egy vagy több konkurens megszerzésének, a társaság pénzügyi helyzete ezt lehetővé teszi. Rövidebb távon az amerikai kontinens felé történő forgalomnövekedés lehet a katalizátor, míg az európai piac konszolidációjára egyelőre várni kell.

A júniusi adatok kifejezetten biztatóan alakultak az európai célpontok tekintetében is, 2,6 százalékos bővülésről beszélhetünk, azonban ehhez nagyban hozzájárult a kerozin árának gyengülése. Jelentősen javult a kapacitáskihasználtság és további árbevétel-növekményre számíthat a kulcsfontosságú harmadik negyedévben. Az idei év után egyesek már osztalékfizetést is elképzelhetőnek tartanak. Részvénye 15,36 euró körül van, ami kisebb visszaesést jelent a 17 euró feletti júniusi csúcsról, azonban érdemes megemlíteni, hogy a CSFB egyben értékesített 6,5 millió részvényt jelentős diszkonttal a piacon, így a mostani ár jó belépési pontnak tekinthető. Ezen a szinten 8 alatti P/E-ről beszélhetünk a jövő évi nyereséggel kalkulálva, 3,8-as EV/EBITDA szint és kifejezetten magas, 19 százalék feletti ROE-szint mellett, a célárak átlaga 18,1 euró felett található.

Kép: Reuters

Az Air France-KLM részvényeseinek életét a menetrendszerű sztrájkok keserítik meg, és ebben nem is nagyon várhatunk változást. A társaság a túlélés reményében szintén egy komoly megtakarítási programot kíván véghezvinni a jövő évben, a szakszervezettel történő egyeztetések szeptemberben kezdődnek. Az utasforgalom júniusi növekménye csupán a tengerentúli járatoknak köszönhető, az európai desztinációkon 9 százalék feletti, míg a teherszállításon 6,3 százalékos csökkenést volt kénytelen elszenvedni. A részvény árfolyama meglehetősen sokat esett a 9 euró feletti januári csúcsról, jelenleg 6,57 euró, míg a legfrissebb célárak 8,3 eurót prognosztizálnak. Ezen a szinten 6 alatti P/E-ről és 56 százalékos könyvértékről beszélhetünk, de a cég eladósodottsága óvatosságra inthet.

Az IAG (korábbi British Airways és Iberia) részvényeinek a megítélése számottevően javult az elmúlt időben, azonban a december óta tartó szárnyalás mintha elakadt volna a magas értékeltségi mutatók miatt. Bőven 10 feletti P/E-ről és 7,3 feletti EV/EBITDA-szintről beszélhetünk a 270 pennys árfolyam mellett, és a júniusi forgalmi adatok is inkább csalódást okoztak, így a friss elemzések között már nem egy eladási ajánlatot is találunk.

A Ryanair számára a kerozin árának csökkenése csak kevés pluszt hozott, de a kapacitáskihasználtság és az operatív marzs kikezdhetetlenné teszi, működésének hatékonysága továbbra is elképesztő. Elemzői kedveltségét csupán viszonylag magas árazása csökkentheti (16 feletti P/E és 320 százalékos P/BV), azonban eddigi teljesítménye miatt kevesen mernek a cég ellen fogadni. Ennek ellenére a töretlen árfolyam-emelkedés idővel megakadhat − idén 55 százalékos szárnyalásról beszélhetünk −, újabb impulzust csak valami korszakalkotó dobás adhatna. Ilyen lehet a 10 dolláros tengerentúli jegyár, ami több ízben elhangzott a nagyotmondásairól híres cégvezető szájából.

Szóról szóra ugyanez mondható el az easyjet papírjairól, míg a kisebb fapadosok közül szembeötlő a Norwegian Air Shuttle és a Finnair jó szereplése. Utóbbi túljutott a csődhelyzeten és ismét képes profitot termelni, míg előbbi egy kisebb korrekciót követően tovább menetelhet felfelé a hozzáértők szerint.

 

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!