Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Lerántották a leplet a befektetők által már régen várt Porsche IPO-ról, vagyis a Volkswagen bonyolult cégstruktúrájában külön kezelt márka most önállóan léphet a tőzsdére. A "Phoenix" elnevezésű tervezet szerint a nem szavazati joggal rendelkező elsőbbségi részvények mintegy 25 százalékát külső befektetőknek adnák el. A Porsche és a Piech családok megtartanának egy 25 százalék plusz egy részvényből álló blokkoló kisebbségi részesedést - tudta meg a Bloomberg.

Bár az eladás időzítése még bizonytalan, a tőzsdei bevezetésre az év második felében kerülhet sor. A VW elsőbbségi részvényei több mint 10 százalékkal ugrottak meg, miután kedden bejelentették az autógyártó és a Porsche Automobil Holding SE, a milliárdos Porsche és a Piech család által ellenőrzött Porsche Automobil Holding SE közötti lehetséges tőzsdei bevezetés tervezetét. 

A Bloomberg Intelligence becslése szerint a sportautó-márkát akár 85 milliárd euróra (30 240 milliárd forintra) is értékelhetik, ami részben visszacsinálná a Porsche több mint egy évtizeddel ezelőtti felvásárlásának következményeit. Európa legnagyobb autógyártója évek óta szorgalmazza egy kevésbé központosított vállalati struktúra bevezetését, hogy mozgékonyabbá váljon, és fokozni tudja a Tesla elleni versenyt az e-autós piacon. A siker eddig szerény volt. A Traton SE, a VW tehergépkocsi-gyártó egységének tőzsdei bevezetése a korlátozott szabad forgalomba hozatal miatt lényegében meghiúsult, míg a Lamborghini szuperautó- és a Ducati motorkerékpár-márkák szétválasztásának terve nem haladt előre. 

A Volkswagen vezetőségének és felügyelőbizottságának még alá kell írnia a Porsche SE-vel kötött keretmegállapodást, és a végleges döntés még nem született meg - közölte az autógyártó a lappal.

Bár Herbert Diess, a VW vezérigazgatója úgy tűnt, hogy egy évvel ezelőtt elbagatelizálta a Porsche tőzsdei bevezetésével kapcsolatos találgatásokat, most nyomás alatt van, hogy elkezdjen felzárkózni a Teslához. A VW felgyorsított EV terveinek tavaly márciusi, nagy visszhangot kiváltó bemutatása és az olyan sikeres modellek után, mint a Porsche Taycan, az erőfeszítések elapadtak, és a piaci értékelése továbbra is eltörpül az amerikai EV-vezér mellett. 

A külön bevezetéshez még akkor is nehéz lett támogatást találni, ha az iparágban egyre felkapottabbak a merész lépések. A VW 20 tagú felügyelőbizottsága hajlamos az elhúzódó és nehézkes döntéshozatalra. A dolgozók képviselői, akik a helyek felét teszik ki, a munkahelyek védelme érdekében gyakran szövetkeznek a két alsó-szászországi tisztviselővel. A Porsche-Piech klánnak, amely Diess vezérigazgató legnagyobb támogatója, szintén össze kell fognia, hogy zöld utat adjon a nagyobb stratégiai átalakításoknak. 

Az, hogy Diess mély leépítéseket helyezett kilátásba, tavaly év végén a szakszervezetek visszatetszését váltotta ki, ami a vezérigazgatót védekezésbe kényszerítette. A VW végül kompromisszumot kötött, amely egy 800 millió eurós technológiai kampusz tervét és egy új EV-gyár építésének ígéretét tartalmazta a wolfsburgi központ közelében.

A Volkswagen az 5 órás záráskor 9 százalékos plusz felett végzett, a részvényárfolyam a 250 eurót is meghaladta. A DAX eközben 0,05 százalék körüli mínuszt hozott kedden az orosz-ukrán konfliktus miatti bizonytalanságok miatt.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!