Minden korábbinál fényesebb, nagyobb és izgalmasabb - és persze drágább - a nagyközönség előtt holnap megnyíló sanghaji világkiállítás, amely a Jobb város, jobb élet jelszava mögé rendezte a résztvevők fantasztikus ötleteit és pavilonjait. A magyar kiállítás jól vette az első akadályt - már a tesztnapokon is háromszor annyian voltak kíváncsiak a magyar pavilonra és a benne rejtőző Gömböcre, mint korábban gondolták. Egy hónappal a megnyitó előtt még vigasztalan képet nyújtott a sanghaji expó területe. A pavilonok jókora lemaradással épültek, s volt olyan is, amelyhez egyáltalán nem kezdtek hozzá. Akadozott a szervezés is: egy időben negyven sajtócsapat izgult azért, hogy bejut-e - s ha igen, hogyan - a vásár területére, lesz-e nyilatkozó és így tovább. A végén persze kiderült, hogy minden működik, a pavilonok elkészültek, a metró- és buszvonalak beindultak - vagyis minden úgy történt, ahogy az világszerte szokásos a nagyszabású rendezvények esetében. Pedig az expó szervezői semmit sem bíztak - volna - a véletlenre. Az április közepétől tartó tesztüzem során naponta több tíz- és százezer látogatóval tesztelték a pavilonok befogadóképességét, az éttermek, kávézók és mellékhelyiségek forgalmát, a belső buszjáratokat. A kisebb-nagyobb zökkenők után a nyitásra már minden egyenesben lesz - ígérik a szervezők -, a sanghaji városvezetés és a kínai kormány apait-anyait beleadott a szervezésbe és építkezésbe, Sanghaj városa pedig hónapok óta expólázban ég: mindenütt Haibao, vagyis a kék kabalafigura "integet", a taxikban, boltokban és az utcán egymást érik a több nyelven, de minimum angolul beszélő hostessek. A Gömböc köré szervezett magyar pavilon messze nem a legextrémebb megoldás, egy sor ország még látványosabb - és persze drágább - pavilonnal jelenik meg Sanghajban. A britek üvegszálszerűen szétnyíló vagy a spanyolok egymásra hányt lábtörlőkhöz hasonlító épülete mellett a magyar kifejezetten szerénynek tűnik. Az egymásra licitáló látványtervezők általában jó érzékkel vették észre, hogy egy néhány perces pavilonlátogatás során nem lehet történelmi és társadalmi ismeretekkel traktálni a turistákat: egy-egy kép, üzenet megfelelő megformálása viszont hatni tud.