A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

Aki külföldön vállal munkát, annak a nyelv és a szokások mellett az adózással is meg kell előbb-utóbb ismerkednie. Szerencsésebb esetben ez annyit jelent, hogy fizetésnapon megnézheti, milyen levonások terhelték a bérét, de van, ahol elkel a rutinos kollégák segítsége.

Az Egyesült Királyságban nincs is mivel foglalkozni − állítják többen is. A munkavállaló kap egy ideiglenes adózói számot, amelyet egy hónap alatt véglegesre cserélnek. Minden automatikus, két terhet kell fizetni: betegbiztosítást és jövedelemadót. Ha munkaközvetítőn keresztül megy ki valaki, akkor az ügyintézés a csomag része − emlékeztetett egy nemrégiben elutazott építész. ("Júnó,pekidzs" − tette hozzá egy másik érintett.) Skóciában nekem azt mondták, szimplán fizessem be, "and everything will be fine" − mondta egy északabbra merészkedő munkavállaló. Az Egyesült Királyságot illetően rendre hangsúlyozták az ott dolgozók, hogy az HMRC (vagyis az adóhatóság) kedves, gyors, emberi. Telefonon nagyon sok mindent el lehet intézni, e-mailekre is válaszolnak. a weblap iszonyatosan tömény, de végül mindent meg lehet találni rajta.

Erre kell figyelnie annak, aki elhagyja az országot

Aki elhagyja Magyarországot, jó, ha tájékoztatja erről az adóhatóságot. Ha ugyanis Magyarországon megszűnik a biztosítotti státusa, akkor elvileg meg kell fizetnie az egészségbiztosítási járulékot (idén havi 6660 forint). Ha viszont külföldön vállal munkát, ezt nem kell lerónia, hiszen a másik országban biztosított lesz. További részleteket erről itt olvashat.

Általában gyors és egyszerű ügyintézésről számoltak be kanadai és ausztráliai munkavállalók is. Ausztráliában a vállalkozói igazolvány és az adószám is gyorsan meglett a netes ügyintézés révén. Kanadában a szájhagyomány sokat segített, bár sok magyarázni való nem volt. A fizetéspapír mindent elmondott, de egyéb erőfeszítést nem tettek a tájékoztatás érdekében. Kínában se nagy ügy az adózás − állítják tapasztalatból −, persze azért, mert oda szervezetten kerül ki az ember, vagyis a cége mindent elintéz.

Németországban amikor egy vállalkozói státust tervezett egy magyar kinti munkavállalásra cserélni, munkaadója elmondta, milyen papírokat kell beszerezni. A többit a kollégáktól lehetett megtudni − megmutatták az alkalmazható szoftvereket, illetve elmondták, hogyan működik az adótanácsadás.

Kissé más a helyzet például Portugáliában, ahol nem nagy divat a nyelvtudás. A munkahelyem elég gyakorlott már abban, mit kell tennie egy külföldi munkavállalónak, úgyhogy az ügyintézés egy részét megspóroltam − mondta egy Spanyolországot is megjárt dolgozó. Itt a legfontosabb az adószám kikérése, ez nem volt nehéz. Az egészségbiztosítás intézése kicsit macerásabb − tette hozzá −, egyrészt mert nem nagyon értettem a rendszert, másrészt a hivatalokban voltak nyelvi korlátok is. Hiába beszél valaki portugálul, a bikkfanyelv ott sem könnyű. A bevallást mindenki maga intézi − első alkalommal azért elkél a segítség, de az elektronikus rendszer nagyon felhasználóbarát. Más kérdés, hogy az adóhivatal az utóbbi időben sok mindenbe beleköt − figyelmeztetett informátorunk, pedig utána az egyetem rendesen fizeti az adókat.