Ezt nem teszik zsebre a magyar autósok

Hiába növekszik masszívan a hazai újautó-piac, a járműállomány öregedését az idei első félévben sem sikerült megállítani.
Szász Péter, 2017. október 17. kedd, 15:32

Ha minimális mértékben is, de tovább emelkedett a magyar autóállomány átlagéletkora és elérte a 14 évet 2017 június végére - derül ki a KSH friss adataiból.

A jó hír az, hogy a növekedés egyértelműen lassult: tavaly ugyanis 13,9 éves átlagot mért a KSH, azt megelőzően pedig 13,7-et. Az egyre mérsékeltebb növekedést leginkább az újautó szegmens majdnem 20 százalékos bővülése hajtja, azonban eközben erős a használt autók importja is - méghozzá nem a 4-6 éves, hanem inkább a 10 évnél is idősebb autókat keresők körében.

A forgalomba helyezések és a kivonások egyenlege pedig több mint 88 ezres állománynövekedést hozott, amelynek köszönhetően ma már több mint 3,4 millió autó fut az utakon - vagy legalábbis ennyi van forgalomban itthon.


A leggyakoribb modellek toplistáján nincsenek meglepetések: továbbra is Opelből van itthon a legtöbb, több mint 470 ezer, ez nyolcezerrel múlja felül a tavaly december végit. Az Opelek átlagéletkora 14,8 év, miután a márka 0,2 évet öregedett fél év alatt.

A Suzukik száma 4400-zal emelkedett, 413 ezerre, ezzel továbbra is a második helyen állnak. E típusnál a használtautó-behozatal kevésbé jellemző, ezért sem nőtt annyival a forgalomban lévők autók száma, mint amennyi újat eladtak az első félévben (6817 darab). Ez pedig arra volt elég, hogy e kocsik fél év alatt átlagosan 0,3 évet öregedjenek és elérjék a 14,2 évet.

Dobogós még a Volkswagen (VW) is 328 ezres darabszámmal, amely 9300-zal több a fél évvel előttinél. A VW-ek nem átlagéletkora 0,2 évvel, 15,4 évre emelkedett.

Fej-fej mellett a német prémiumok

A prémiumautók fej-fej mellett haladnak, BMW-ből 101 ezer, Audiból 94,8 ezer, Mercedesből pedig 94,6 ezer darab van itthon. Átlagéletkoruk növekedésénél sem volt nagy különbség az elmúlt fél évben: a BMW a legfiatalabb 13 évvel, majd az Audi és a Mercedes következik 14 és mintegy 15 évvel.

Volvóból már több mint 41 ezer van már itthon, és a svéd márka idén nem öregedett tovább, maradt átlagosan 11,8 éves.

Tovább fogynak a "keleti kocsik

A "keleti kocsik" száma tovább fogyatkozik. A Trabantok közül idén 1300 veszítette el a forgalmiját, így már csak 14,4 ezer van belőlük itthon, míg Wartburgból 8200 darab, ez csaknem ezres mínuszt jelent. A Trabantok e fél év alatt mindössze 0,1 évet öregedtek, 29,8 évre, mivel főként a korosabb modelleket vonták ki a forgalomból. A Wartburgok mostanában 29,7 évesek (itt is 0,2 év volt az átlagos öregedés fél év alatt).

Ladából 48,4 ezer futhat az utakon, szemben a fél évvel korábbi 51,8 ezerrel. Ebben azonban az 525 darabos újautó-eladás is benne van. Utóbbinak köszönhető, hogy a Ladák azon kevés kivétel közé tartoznak, amelyeknek csökkent az életkoruk (26,5 évről 26,3 évre).

A lengyel kistigrisből, a Polski Fiatból még mintegy 4,4 ezer maradt itthon forgalmival, ez 600 darabos csökkenést és 0,1 éves öregedést jelent (30,6 év) az idei első félévben.

HOZZÁSZÓLÁSOK