Kibővített és igaszságos útdíjrendszert vezetett be január 1-től a kabinet, aminek az első hónapját próbüzemnek tekinti a kormány - mondta Kurucz Éva kormányszóvivő az útdíjrendszer véglegesítése című sajtótájékoztatón. Hozzátette: az emberek döntő többsége jelentősen kedvezőbb anyagi lehetőségek mellett - olcsóbban - veheti igénybe a gyorsforgalmi úthálózatot, számos település környezeti terhelése csökkent. (Az autósok január első felében így is kétszer annyit költöttek matricára, mint egy évvel ezelőtt - részletek a cikk második felében.)

Fónagy János államtitkár elmondta: a megyei matricák a szomszédos megye első lehajtójáig, csomópontig lesznek érvényesek. Ez azt is jelenti, hogy a Budapest-Siófok, Budapest-Győr útvonal négy helyett három matricával is használható. Fejér megyei matricával például elérhető Tatabánya is.

Csak a gyakorlati tapasztalat hoz megnyugtató ismereteket, előre ezt megtervezni nem lehet a térképek alapján - érvelt Fónagy a miniszterelnök által is említett "gépházzaj" kapcsán.

A gyorsforgalmi Duna-hidak - a Megyeri híd példájára - és a ferihegyi gyorsforgalmi út eddig díjas szakasza ingyenes lesz. A hidakat külön kezelte a kormány - fogalmazott Fónagy. Ferihegy kapcsán az államtitkár kissé furcsán úgy érvelt, részben az alternatív útvonal hiánya, részben amiatt tettek kivételt, hogy ne terheljék az ott dolgozókat tovább, akiknek amúgy is havi 15 ezer forintba kerül a reptéri parkolás havonta.


A D1-ből D2 kategóriába most átsorolt kisbuszokra drágább matricát kell vásárolni, mint a személyautókra, ennek ellensúlyozására a négy, illetve annál több gyermekes családok és a mozgáskorlátozottak utólag kompenzációt kapnak. Ennek feltételeit áprilisra akarják megteremteni.

Az M86-os Szombathely és Szeleste szakaszára ideiglenes felmentést adnak, amíg nem éri el az autópályát. Ugyanez igaz az M9-es és az M8-as útszakaszra is, és a 61-es főút Kaposvárt elkerülő szakaszára.

A kormány eltörli 1470 forintost büntetést - szolgáltatási díjat - azok számára, akik januárban matrica nélkül használtak fizetős szakaszokat, de a vignettát február végéig meg kell váltaniuk. Pótdíjat továbbra sem kell fizetni ezen érintetteknek.

Aki csak egyszer használta az adott megyei matricát a most ingyenessé vált szakaszon, szintén visszakaphatja az árát - visszaváltani február 28-ig lehet, díjmentesen. Fónagy szerint pár száz érintettről lehet csak szó.

Az M0 körgyűrű korábban fizetőssé tett részeit nem érintik a kedvezmények, fizetős marad a röszkei és hegyeshalmi határátkelő és az M2-es is. Mindez legnagyobb részt egybevág a mai lapinformációkkal.

Ezek a változások február 1-jétől élnek. A most bejelentett változásokkal véglegesítették a szabályozást, újabb lobbiérdekek érvényesítésére nincs lehetőség - mondta kérdésre válaszolva Fónagy, aki szerint a forgalom változásával összefüggően azért hosszabb távon lehetnek módosítások.

Budaörs kapcsán kérdésre válaszolva elmondta: ezt és a többi fővárosi autópálya bevezető szakaszt a változások nem érintik, azaz ezek fizetős utak maradnak. Fónagy szerint a forgalomátterelődés csak átmeneti - és talán már most sincs -, ráadásul az üzemanyag is olcsóbb lett. A budaörsi szakasz kivilágításáról - ezt korábban a település fizette - elmondta, ha erről a helyhatóság nem gondoskodik, megteszi azt majd az autópályakezelő.

A várható tiltakozások, blokádígéretek kapcsán feltett kérdésre Fónagy a matricavásárlások nagy számával és azzal érvelt, hogy a tárgyalópartnerek egyértelműen jónak tartják a megyei matricát: a túlnyomó többségnek ez a rendszer jó, kifizetődő, olcsóbb. Ha egy vidéki, politikai ambícióktól túlfűtött kolléga útelzárást tervez, alkotmányos joga, de bízom benne, hogy ez három hónap múlva már nem lesz - fogalmazott az államtitkár.

Sokkal többet fizettek az autósok

Amint arról beszámoltunk, január 18-ig összesen 9,7 milliárd forint értékben vásároltak az autósok, motorosok és furgonosok e-matricákat, ami több mint duplája a 2014 azonos időszakára vonatkozó 4,7 milliárd forintos adatnak. Az eladott matricák száma is hasonló tempóban nőtt: az év első két és fél hetében összesen közel egymillió - 978 ezer - jogosultságot értékesített a nemzeti útdíjszolgáltató az egy évvel korábbi 470 ezret követően.

Ezen belül jelentős átrendeződés történt: a D1 kategória aránya 99 százalékról 90-re csökkent, a D1-ről leválasztott és dupla tarifával sújtott D2 (ide a D1 kategóriába nem tartozó valamennyi személygépkocsi, amely 7 főnél több személy szállítására alkalmas, valamint a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsi és a lakóautó tartozik) 9 százalékos részesedéssel debütált, a szintén új U (a D2 kategória és a buszok vontatmányai) pedig 0,8 százalékos súllyal kezdett.

2014. január 18-ig 80 ezer éves országos matricát vettek az autósok, idén 135 ezret, miközben a havi jogosultságból kevesebbet, a 2014 eleji 70,5 ezer után 59 ezret vásároltak. Emellett 471 ezer megyei matrica is elkelt, aminek kétharmadát (327 ezer darab) a Pest megyében közlekedők vették meg, ami a fizetőssé tett M0 szakaszok és fővárosi autópálya-bevezetők láttán nem is csoda.