Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A magyarországi újautópiac mostanában jó eredményeket produkál. Idén júniusban például 10 820 ezer új autó talált gazdára, ez 12 százalékos növekedést jelent - derül ki a Datahouse adataiból, amelyekből az is látszik, hogy a külföldről behozott - azaz a Magyarországon forgalomba helyezett - használt autók piaca jóval nagyobb.

Tavaly július óta ugyanis mintegy 145 ezer használt autó került forgalomba, ezzel párhuzamosan csak alig több mint 100 ezer új autóval bővült a magyarországi autóflotta.

Használt vs. új autó (darab)
HónapHasznált autóÚj autó
2016. július11 4288 064
2016. augusztus12 8137 177
2016. szeptember12 8598 225
2016. október12 1537 951
2016. november12 4009 446
2016. december9 7589 758
2017. január10 6506 419
2017. február10 7688 003
2017. március13 3379 921
2017. április11 0268 681
2017. május13 90810 950
2017. június13 77910 820
Összesen144 879105 415
Forrás: Datahouse, Buksza-kalkuláció

Ha feltételezzük, hogy a csaknem 145 ezer forgalomba helyezett használt autó mindegyike külföldről érkezett, akkor százmilliárd forintos nagyságrendű pénz landolt a külföldi használtautó-eladóknál.

A külföldről behozott autók értékét nehéz megbecsülni, ugyanis óriási eltérések lehetnek a vételárban. Emiatt a Buksza közelítő becslést végzett a KSH egyik adata alapján, amely szerint a magyar háztartások tulajdonában lévő autók átlagos értéke 1,1 millió forint. Ezzel az értékkel számolva a tavaly nyár óta külföldről behozott autókért összesen 159 milliárd forintot hagytak külföldi kereskedőknél a magyar vásárlók, illetve a nekik külföldön autókat felhajtó cégek.

Tervek voltak

A kormány korábban - még 2015 végén - tett ígéretet arra, hogy több, az autósokra kivetett bürokratikus sarcot eltöröl. Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter akkor példaként említette, hogy az okmánycsere, a gépjármű-üzembehelyezés, a forgalmi engedély és a törzskönyv kiadásának a díját, valamint a környezetvédelmi és műszaki matricákkal kapcsolatos költségek eltörléséről lehetne szó, ám azóta sem született ezekről döntés.

Idén márciusban Kovács Zoltán területfejlesztési államtitkár porolta le a felvetést: azt mondta, mivel más visegrádi országokban jelentősen alacsonyabbak az autósokat terhelő bürokratikus és anyagi terhek, vizsgálják ezek mérséklésének lehetőségeit. Szerinte az ügyben széles körű társadalmi, szakmai egyeztetés lesz. Az autósokra kivetett terhek, valamint például az új autókra vonatkozó díjak mérséklése azért lenne fontos, mert az némileg csökkenthetné a külföldről behozott használt autók súlyát.

Megjegyzés: A cikkben említett kalkulációnál szereplő 1,1 millió forintos átlagos autóérték a KSH "Miből élünk?" című terjedelmes elemzéséből származik és csak a külföldről behozott autók árának nagyságrendi becslésére szolgál. A tényleges összeg ennél lehet több is és kevesebb is, hiszen nagyban eltérhetnek ettől a külföldről behozott autók árai.