A magyar milliárdos nagy üzletéről ír az iráni sajtó

Nagy magyar-iráni üzletről számol be a perzsa ország gazdasági sajtója. Az Ikarus nem csupán visszatérhet régi exportpiacára, hanem közös buszgyártásba is kezdhet egy ottani partnerrel. A magyar cég szaktudásával járul hozzá az üzlethez.
Komócsin Sándor, 2017. szeptember 26. kedd, 17:30

A magyarországi buszgyártó vállalat, az Ikarus sok év kihagyása után hamarosan újra megjelenhet Iránban - írta a Financial Tribune, az első iráni angol nyelvű gazdasági lap internetes portálja. A budapesti cég importmegállapodást írt alá a City Industries and Mines Development Grouppal, a City Bank of Iran különleges holding cégével.

A Financial Tribune ugyan - egy gazdasági sajtóorgánum esetén eléggé el nem ítélhető módon - nem írja le pontosan, melyik magyar cégről van szó, de Szijjártó Péter külügyminiszter idén februári bejelentése alapján (amelyet az MTI ismertetett) minden bizonnyal a Széles Gábor nagyvállalkozó érdekeltségébe tartozó Ikarus Global Zrt. az üzlet magyar résztvevője. (Széles 112 milliárd forint becsült vagyonnal a 6. a Napi.hu kiadásában megjelenő A 100 leggazdagabb listáján - a szerk.)

Több mint néhány száz

Az akkori bejelentés szerint több száz busz értékesítéséről lett volna szó, ám a friss sajtóinformáció ezer busz importjáról tudósít, amelyeket a következő két évben szállítanak le. Az Ikarusnak komoly múltja van Iránban, az 1990-es évekig, az ország atomprogramja miatt bevezetett szankciókig rengeteg magyar busz közlekedett az ottani utakon.

A megállapodás további részlete egy szándéknyilatkozat aláírása arról, hogy az Ikarus és az iráni ipari csoport közösen fog autóbuszokat előállítani a perzsa országban. A magyar fél a szaktudását adja az üzlethez, míg a helyiek a munkaerővel és a vassal veszik ki a részüket a buszgyártásból.

Az utóbbi egyezményről egyelőre nem adtak ki további információkat, így nem tudni, hogy a két fél további helyi partnerek bevonásával tervezi-e megkezdeni a gyártást, illetve hogy a City Industrial Group és az Ikarus zöldmezős beruházásban új üzemet épít-e ehhez.

Nagy lendület

A teheráni kormány az elmúlt időszakban nagy erőfeszítéseket tesz az elmúlt években lepusztult tömegközlekedés fejlesztése érdekében. A helyi vállalatok számos buszt adtak el az önkormányzatoknak és más állami intézményeknek.

Egyikük az Azhitechs, a fehérorosz Maz Trucks helyi képviselője, amely 400 CNG gázzal hajtott buszt értékesít Teheránnak és Tabriznak. Az első 200 Maz márkájú járművet a jövő év márciusáig szállítják le. Még korszerűbb, teljesen elektromos meghajtású buszokat értékesít a Karmania autógyártó, a kínai BYC hivatalos iráni képviselője. Ezeket a BYD gyártja. A villanybuszokat jelenleg tesztelik és hozzáigazítják a helyi közlekedési és környezeti feltételekhez.

(Képünk illusztráció, forrása: Shutterstock)

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

terabit, 2017.09.27 00:19

@Darabont1453: híradót nem nézek, de átfutottam kb 5 hírportált, sehol nincs szó határidő módosításról. A hír maga 5 napos.
Annyi kiderült, hogy 2014 óta készülnek az újraindításra, 2015 óta tesztelik a típust, hogy megfeleljen a NATO szabványoknak. , Széles kb 1.5mrd-t beletolt, kb 1000db/év-re akarják első körben növelni a teljes busz gyártókapacitást, aztán később 3000db/év-re.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Darabont1453, 2017.09.26 23:10

@terabit: Híradó kb. 1 hetes híre volt....Én onnan vettem a dolgot, állítólag 2019-ig kellene legyártani a 100-at évente lebontva több részletben és azon a határidőn módosítottak, ami nem olyan hihetetlen ha a gyár még nem is üzemel, akkor nem kizárt, hogy az első részlet leszállításával máris csúszásban vannak
Persze a híradó sem szentírás.....
A 0-ról elkezdeni ezt az egészet azért nem lesz egyszerű......
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

terabit, 2017.09.26 22:53

@Darabont1453: az ikarusról annyit hogy évek óta nem gyártanak buszt, most fogják újra beindítani. A honvédségi rendelés teljesen friss, pár napos, tehát eléggé fura lenne ha máris hosszabbítani kellene...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Darabont1453, 2017.09.26 22:30

30-40 éves buszok kifogástalanul működnek....xdddddd
Ilyen buszok már nem közlekednek nálunk se, a legöregebbek 18-20 év körüliek, nagyjából hetente ég ki egy-egy belőlük, ezekről a dicsőséges eseményekről a híradó is beszámol.
Nem tudom, hogy melyik országban lehet 40 éves kifogástalanul közlekedő Ikarus , valószínüleg meseország lesz az.....
Persze van ma működő Ford T modell is 1-2, de közlekedni azért nem szoktak velük...

2 év után lerobbanó német buszok.....jó-jó értem én, hogy mindent gyűlölsz ami nyugati, de azért valami igazság félét is le kellene írni néha. Tudom én, hogy komment számok alapján jön a lóvé, de hát azért valamennyit a minőséggel is kellene törődni....

Egyébként szorítok neki, hogy ez az üzlet jöjjön össze. Bár tudomásom szerint a Magyar Honvédség rendelt 100 Ikarus buszt és azt sem tudták legyártani, olyan kicsi a kapacitása a gyárnak, hogy jelentősen meg kellett hosszabbítani a határidőt. Szóval azért óvatosan az optimizmussal....
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bahnsteig_Eins, 2017.09.26 19:42

A fél világot elláttuk autóbusszal, mielőtt az EU bezáratta a gyárainkat, és az akkor gyártott Ikarusok közül sok még ma is, 30-40 év után is működik, kifogástalanul. Az egykori vevők pedig ezt pontosan tudják. Próbáljuk ugyanezt elképzelni a többszörösébe kerülő, de cserébe legalább 2 éven belül lerobbanó német bóvlibuszokról...

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html