A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) június 1-jén vonta vissza a Soltvadkert és Vidéke Takarékszövetkezet tevékenységi engedélyét és rendelte el végelszámolását. A pénzintézet honlapján olvasható tájékoztatás szerint a szövetkezet immár nem teljesít kifizetéseket, az ügyfelei által a korábbiakban adott átutalási megbízások, beleértve a tartós megbízásokat is, nem teljesülnek, a takarékszövetkezet által kibocsátott bankkártyákat nem lehet használni sem fizetésre, sem készpénzfelvételre. Az ügyfelek számláira további átutalásokat nem írnak jóvá, a beszedési megbízások ugyancsak nem teljesíthetők, így felmerül a kérdés, hogy mi van azokkal a magánszemélyekkel, akik emiatt nem tudnak számlát kiegyenlíteni, lakáshitelt befizetni, vagy azokkal a vállalati ügyfelekkel, amelyek nem tudják idejében teljesíteni a szerződésbeli kötelezettségüket és ezért kötbér fizetésére kényszerítik őket?

Akinek bármilyen követelése van a Soltvadkert és Vidéke Takarékszövetkezettel szemben az nyújtsa be a takarékszövetkezet honlapján található két (egyéni és vállalkozói) formanyomtatvány egyikén - mondta a Napi Gazdaság Online-nak Boros András végelszámoló. Ezeknek a feldolgozása két hónapig tart, ekkor dönti majd el Boros, hogy van-e elegendő összeg a kártérítések kifizetésére, vagy felszámolást indít el. "Ennél hamarabb valószínűleg senki sem juthat a pénzéhez" - mondta a szakember. (Attól azonban nem kell félniük az érintetteknek, hogy emiatt BAR-listára kerülnének, mert ahhoz legalább három hónapig kell tartozni legalább a mindenkori minimálbérnek megfelelő összeggel, ám ennél valószínűleg hamarabb lezárul a folyamat.)

A lakossági és vállalati követeléseket a jogszabályoknak megfelelően nyilvántartásba veszik, majd ellenőrzik, hogy mekkora ezek alátámasztottsága, mivel kártérítést bárki, bármilyen jogcímen igényelhet - mondta Boros. A legtöbb, amit jelen helyzetben az érintett tehet, hogy bejelenti a kárigényét és amilyen gyorsan csak tud, számlát nyit egy másik pénzintézetnél - mondta Boros András. Egyetértett ezzel lapunknak adott nyilatkozatában Binder István, a PSZÁF szóvivője, aki hozzátette azt is, hogy a pénzintézet fiókjai kinyitottak, az ügyfeleknek részletes tájékoztatást az ügyintézők tudnak adni.

Ami biztos: 30 millióig kaphatunk kártérítést

Legfeljebb 100 ezer euróig, mintegy 30 millió forintig kártalanítja a Soltvadkert és Vidéke Takarékszövetkezet ügyfeleit az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA), amelynek biztosítása a forint és deviza betétekre, lakossági és vállalati ügyfelekre egyaránt vonatkozik - nyilatkozta az MTI-nek Tóth István, az OBA kommunikációs vezetője. A kártérítések kifizetése akkor kezdődhet meg, ha a végelszámoló a vagyon összesítése után megállapítja a pénzintézet fizetésképtelenségét. Az OBA a jogszabály szerint felszámolás közzététele után kezdi el a kifizetést és 20 nap alatt kell kielégítenie a jogos igényeket. (Az OBA kommunikációs vezetője májusban egy békéscsabai sajtótájékoztatón azt mondta, hogy az Európai Unió tagországaiban jelenleg egyeztetések folynak a kártalanítási határidő hét napra csökkentéséről. Tóth István akkor azt mondta, hogy rendelkeznek annyi forrással, hogy azonnal át tudjanak térni az új határidő bevezetésére.)

A kártalanítás értékhatárát a törvény euróban állapítja meg, a kifizetés azonban forintban történik. A 100 ezer eurót a kártalanítás kezdő napját megelőző napon érvényes MNB devizaárfolyamon - hétfőn 304,48 forinton - számítja forintra az OBA.

Egyelőre nyugalom van

Az MTI hétfő délelőtti tudósítása szerint konszolidált körülmények között, érkezési sorrendben zajlott a hitelezői igények bejelentése a takarékszövetkezett fiókjaiban, így akadtak ügyfelek, akik a helyszínen mindössze kétmondatos érdeklődés erejéig tájékozódnak, mások akár fél órán át is elbeszélgetnek a kialakult helyzetről.

Az enpenzem.hu információi szerint a PSZÁF azért döntött a június elsején a végelszámolásról, hogy a munkavállalók már a ne az itt vezetett számlájukra kapják meg havi járandóságukat. Ennek ellenére a lapnak nyilatkozó helyi lakosok szerint néhányuk bérét már elutalták, így például a közmunkások fizetését is. A portál információi szerint van, akin úgy kívánnak segíteni, hogy előlegként kifizetik neki a következő havi fizetést, és majd a kártalanítás után a dolgozó visszafizeti azt.

Mi a teendő a telefonszámlákkal?

Átmeneti számlafizetési probléma esetén lehet egyéni méltányosságot kérni a körülmények feltárásával az ügyfélszolgálaton, a szolgáltató a körülmények mérlegelésével dönt. A telekom cégeknél általában a fizetési határidő lejárta után küldenek egy felszólítást (ezt cége válogatja, kerül-e valamilyen pótdíjba), ha valaki sárga csekkel fizet, akkor számlát, sárga csekket is küldenek újra, hátha elveszett a postán,

A távközlési cégeknél a felszólító levél után már leggyakrabban az "egyirányúsítás" (hivatalosan a szolgáltatás korlátozása) következik, ami azt jelenti, az ügyfelet hívhatják, de kimenő hívásait az adott számról letiltják (ha cég az illető, akkor bizony az összeset), ezután már letilthatják a teljes forgalmat, majd a szerződés egyoldalú felmondása is előfordulhat, a követelést ilyenkor sokszor behajtónak adják, de erre csak viszonylag hosszú idő után kerül a gyakorlatban sor, az egyirányúsítás viszont meglepően gyorsan megtörténhet, főleg nem kiemelt ügyfél esetében, ezzel a szolgáltató saját kockázatát csökkenti.

Az ügyfelek számláit, egyenlegét egy viszonylag összetett rendszer kezeli, ahogy a hitelkeretet, magas forgalmat is (hogyha valakinek megugrik a forgalma hónapon belül, akkor előfordulhat, nem tud több kimenő hívást kezdeményezni, míg fel nem tölt a számlájára, akkor is, ha amúgy utólag fizető számlás ügyfél az illető. Egy hónapon belül általában maximum az "egyirányúsításig" szoktak eljutni, a szolgáltató igyekszik megtartani az ügyfelet.

Ha esetleg átmenetileg szünetel a szolgáltatás,  a visszakapcsolásnak díja van, de szüneteltetni csak a díjtartozás kiegyenlítése után lehet. A díjakat, eljárásokat az Általános Szerződési Feltételek szabályozzák, ám a szolgáltató az ügyfél javára egyedi méltányosság keretében kedvezőbb feltételeket is megállapíthat.