A magyar ipar növekedése 2015-ben is folytatódott, amelyben számos egyéb tényező mellett az is közrejátszott, hogy Esztergomban beindultak a Suzuki Vitara gyártósorai. Bár a hazai gyárban nem csak a márciusban startolt SUV készül, hanem a Swift és az SX4 S-Cross is, a legújabb modell jelentősége nagy, hiszen innen exportálják az összes piacra.

A Suzuki tavaly 181 456 autót értékesített Európában, amely 19 ezerrel, illetve 11,8 százalékkal több, mint a 2014-es volumen. Ez, ha nem is sokkal, de meghaladja az európai (EU+EFTA országok) 9,2 százalékos bővülést.

Bár a Vitara gyártósorai csak márciusban indultak be, a csonka évben is 45 374 autót tudtak eladni belőle - derül ki a Jato Dynamics, a Napi.hu-nak küldött adataiból. Az új modellre valóban szüksége volt a gyárnak, hiszen közvetlen elődje a Grand Vitara közel sem volt ilyen sikeres: 2014-ben 6113, tavaly pedig 687 darab kelt el belőle Európában. Az alacsony darabszámban az is közrejátszhatott, hogy egy apró ráncfelvarrást leszámítva elég régóta változatlan formában árulták. Ennek köszönhetően a terepjáró eladásai 652 százalékkal (!) nőttek.

Az új Vitara debütálását jól időzítette a gyár, ugyanis a hozzá hasonló méretű SUV-okat imádják Európában. Az Opel Mokka és a Renault Captur ligája nagyon szépen teljesít a kontinensen.

A magyar piac az ötödik

Magyarországon 3733 Vitara talált gazdára tavaly, amely mennyiséggel a típusok versenyében megszerezte a második helyet az Octavia mögött. Ebben nyilván helyi gyártás és az is közrejátszott, hogy a magyarok "érzelmileg is kötődnek" a márkához, hiszen milliók ültek át korábbi keleti kocsijaikból Suzkiba a 90-es években.

Forrás: Jato Dynamics, Napi.hu-gyűjtés

Ennek tükrében nem is csoda, hogy Magyarország, amelynek autópiaca egyébként elenyészően kicsi, az ötödik legfontosabb ország a SUV számára. A legtöbb Vitara 5965 az Egyesült Királyságban kelt el, ezt követi Olaszország (5790), Németország (5662) és Franciaország (3981). A régióban a lengyelek 1390, a szlovákok 1473, a csehek pedig 772 Vitarát vettek.

A Jato Dynamics elemzői szerint a Vitara nagyon fontos szereplője lett az európai SUV-piacnak és kategóriájában a top 10-be is bekerült. Magyarországon így saját vetélytársai körében 40 százalékos piaci részesedést ért el, de a nagy európai piacokon is elérte a 2-4 százalékos részarányt. A Vitara olyan típusokat is legyőzött tavaly, mint a Mini Countryman, vagy a Magyarországon nem forgalmazott Ford Ecosport.