Kasza Tibor reklámjai kiverték a biztosítékot

A véleményvezér Kasza Tibor megúszta a GVH bírságot a Magyar Telekom termékeit népszerűsítő Facebook-bejegyzései miatt indított vizsgálat során. Az ügy kötelezettségvállalással zárult.
Domokos Erika, 2017. november 20. hétfő, 17:35

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elfogadta Kasza Tibor cége, a GoldenEye Kreatív Kft. és a Magyar Telekom Nyrt. vállalását, amellyel módosult mind az érintett véleményvezér kommunikációs gyakorlata, mind a véleményvezérekkel kialakítandó marketing együttműködésre vonatkozó szerződéskötési gyakorlat - írta közleményében a GVH. A hatóság jogsértést nem állapított meg az ügyben, így bírságot sem szabott ki. (Elege lett a GVH-nak a celebekből.)

Nem tüntették fel, hogy a tartalom reklám

A GVH azt vizsgálta, hogy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősültek-e a Kasza Tibor hivatalos Facebook oldalán 2016. augusztus 1-jétől megjelenő, a Magyar Telekom termékeit, szolgáltatásait, illetve összességében a márkát népszerűsítő tartalmak és bejegyzések. A Telekom ezekért ellenszolgáltatást nyújtott, ami azonban az egyes posztok láttán valószínűsíthetően nem volt egyértelmű a fogyasztók számára - ismertette az ügyet a GVH.

Kasza Tibor a marketingesek szerint jelenleg az egyik legnépszerűbb reklámhordozó véleményvezér. Az énekes-fotós-műsorvezető a GVH-vizsgálattal kapcsolatban azt nyilatkozta korábban a HVG-nek, hogy "arról zajlott a beszélgetés, az egyértelműen reklámcélzatú posztok nem tűnhetnek baráti ajánlásnak". A lap azon kérdésére, hogy őt keresik meg a reklámozni akaró cégek, vagy ő végez piackutatást, a celeb azt válaszolta, hogy ez nagyon változó. "A határán vagyon annak, amennyit egy oldal el tud vállalni. A szórakoztató jelleget nem lehet teljesen feláldozni annak oltárán, hogy mennyi szponzorált tartalom van, mert elpárolognak az emberek."

Ez a véleményvezérek kora

A GVH általánosságban megállapította a közösségi médiában véleményvezéren keresztül történő reklámozással összefüggésben, hogy

  • a fogyasztók széles körben követnek a közösségi médiában népszerű, ismert személyeket, véleményvezéreket, bloggereket, vloggereket, youtubereket stb. szórakozási és tájékozódási célból;
  • a piaci szereplők, hirdetők körében egyre népszerűbbek e véleményvezérek, influencerek közreműködésével folytatott kereskedelmi gyakorlatok, azok megrendelése, támogatása;
  • nem minősül független véleménynek vagy semleges tartalomnak az olyan poszt, amelynek közzétételében gazdaságilag is közvetlenül érdekelt a közzétevő, legyen ez az érdekeltség egy kifizetett összeg, keretszerződés, ajándékba adott termék vagy szolgáltatás, osztalék, jutalék, egyéb bevétel stb.;
  • a közösségi médiában megjelenő, különböző stílusú, formájú és tartalmú posztok között sok esetben úgy jelennek meg fizetett vagy egyéb módon támogatott, nem független tartalmak, hogy egyáltalán nincs utalás arra vagy nem egyértelmű, hogy reklámról van szó.

A versenyhivatal bírság helyett iránymutatást ad

A GVH úgy ítélte meg, hogy számos versenyfelügyeleti eljárás lenne indítható különböző piacokon, azonban ezen eljárásoknál hatékonyabban védhető a közérdek egy, a különböző piaci szereplőknek iránymutatást nyújtó kötelezettségvállalással - legalábbis rövid távon - olvasható a GVH közleményében. A GVH figyelembe vette a nemzetközi ajánlásokat, iránymutatásokat is, azonban úgy találta - a nyelvi és fogyasztói szokásoknál jelentkező különbségekre is figyelemmel -, hogy a jelen ügyben elfogadott kötelezettségvállalás ténye eredményes és hatékony jelzés lehet a piaci szereplőknek.

A vállalkozásoknak értelemszerűen követniük kell a használt platform hirdetési és egyéb szabályzatait, előírásait is, amelyek - a jelenleg rendelkezésre álló információk szerint - nem ellentétesek a GVH által megfogalmazott elvárásokkal, azonban e szabályzatok nem pusztán a fogyasztók, hanem az adott platform racionális gazdasági érdekeit is szolgálják.

Eztán jelölni kell a reklámot

A jelen ügyben vizsgált posztokat a GVH ugyan nem minősítette (éppen a kötelezettségvállalásokra figyelemmel), de akkor tekinthető jogszerűnek egy magánszemély (legyen az közszereplő, véleményvezér, kiskorú youtuber, blogger, vlogger) közösségi oldalán írt posztjainak sorában megjelenő fizetett (azaz, ellentételezett) tartalom, ha abban egyszerűen, egyértelműen, közérthetően, továbbá jól észlelhetően, hangsúlyosan, a fogyasztók számára szembetűnően és szükségszerűen érzékelhetően jelenik meg, hogy az nem egy független, semleges vélemény vagy ajánlás, hanem ellenszolgáltatás vagy egyéb közvetlen gazdasági érdek (is) áll mögötte. - Ide értve azokat az eseteket is, amikor az oldal fenntartója, a magánszemély kedvezményt, ajándékot vagy szolgáltatást kap a posztért, az ajánlásért cserébe, valamint azt is, ha valaki saját vállalkozását vagy vállalkozásának termékét reklámozza (de ez a kapcsolat nem derül ki a kereskedelmi gyakorlatból, illetve nem is köztudott) - írta a GVH.

Lesz felelősségre vonás is

Lényeges továbbá, hogy a közösségi médiában a véleményvezérek és más, jelentős követői bázissal rendelkező magánszemélyek bejegyzésein keresztül megvalósuló reklámozás egyértelmű jelölésének elmaradásáért nemcsak az adott oldal "szerkesztője" tartozhat felelősséggel, hanem a reklámozó és akár a bejegyzés közzétételében, kialakításában közreműködő közvetítő vállalkozás is - olvasható a közleményben.

HOZZÁSZÓLÁSOK