Mennyi adót nem fizet meg az Uber?

Néhány milliárdos bevételtől eshet el a költségvetés az Uber működése nyomán.
Szakonyi Péter, 2016. január 20. szerda, 17:15

A fővárosban egy év alatt a nyolcszorosára nőtt az Uber-használók száma és becslések szerint 80 ezernél többen használják - ha nem is minden nap. A fővárosi taxisofőrök szerint 40-45 százalékos forgalomcsökkenést okozott nekik az Uber megjelenése - mivel olcsóbbak mint a sárga taxik.

A sofőrök nem fizetnek a végzett szolgáltatások után adót, ezzel akár évi 3 milliárd forintos kárt is okozhatnak a költségvetésnek. Az Uber a munkahelyek megteremtését hirdeti, de egy alkalmazottja sincs, tb-járulékot sem fizet. Az Uber az egyetlen cég ma az országban, ahol úgy lehet sofőrködni, hogy egyáltalán nem kell utána adót fizetni - sorolta a taxisok sérelmeit kedden Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke.

Egyes számítások szerint a büdzsé kiesése ennél is nagyobb lehet, ugyanis a hárommilliárdhoz jön a meg nem fizetett 27 százalékos áfa és az - évi 200 millió forintra tehető - iparűzési adó.

Szakmai becslések szerint 80 ezer Uber-felhasználó és 1200 gépkocsivezetőt alapul véve, átlag 3500 forintos viteldíj és napi négy fuvar mellett a forgalom évi bruttó 13,4 milliárd forint. Ennek elméleti áfa-tartalma 2,58 milliárd forint.

Az Uber fuvarszervezőként a viteldíj negyedét megtartja, 75 százalékot pedig átutal  a sofőrnek. A cég a bevétele után társaságként itt adózik, a sofőröknek ugyanezt kell tenniük, önbevallóként szja-bevallást beadni. Az utóbbi nagyságrendje talány - nem tudni, hányan adóznak valójában.

Az Uber-sofőrök továbbra is fokozott ellenőrzésre számíthatnak - mondta kedden Pankucsi Zoltán, az NGM adózásért felelős helyettes államtitkára.

Sajtóhírek szerint az Uber Hungary Kft. első teljes éve (a 2014-es) mínuszos volt - a reklámozás, terjeszkedés miatt vélhetően -, 26 milliós nettó árbevétel mellett 4 millió forintos adózás előtti veszteséget mutatott a mérleg. Ez a 2014-es évet jelenti - kérdés, hogy az elméleti számítás a felfutó forgalomról hogyan találkozik a valósággal. Ha feltételezzük a 13,4 milliárdos árbevételből az Uberre jutó 25 százalékot az 3,35 milliárd forint - lenne - vagyis ennek megfelelően kellene társasági adót fizetnie az Ubernek. További kérdés persze, hogy hol jelentkezik a bevétel? Az anyacégnél vagy a magyar leánycégnél. Ha itt csak "morzsákat" hagynak, akkor ugye  az adókiesés jelentősebb. Ha nem, akkor a tisztességesen adózó Uber  rendesen fizet/ne a költségvetésnek.

A fenti számítás folytatásként az éves nettó árbevétel 10,1 milliárd forint lenne. A bevétel  25-75 százalékos megoszlása után az Ubernél 2,59 milliárd, a sofőröknél pedig 7,77 milliárd forint landol. Így a taxisok személyenként és havonta 420 ezer forint  bruttó jövedelemhez jutnak, amely után a 279 ezer forint a nettó jövedelem. Így a taxisok 2 milliárd adót és járulékot fizetnének.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

na4, 2016.01.20 20:15

És az utasokat ki kérdezi meg? Nehogy már a taxisok szabják meg, hogy mennyit fizessünk? Egyébként pedig tavaly szabályozták az egészet, az nem volt elég? És milyen jogon korlátozzák a forgalmat? Az utak, utcák, terek nem a taxisok tulajdonai. Mi lesz, ha néhány év múlva megjelennek az önvezető Google autók? Akkor már sofőrök sem kellenek. Akkor is tüntetnek majd? Ilyen alapon akár a postások is lezárhatnák a várost, hogy tiltakozzanak az e-mail ellen. Vagy a szállodák, hogy tiltakozzanaka az Airbnb ellen. Vagy a légitársaságok a fapadosok miatt. Hol élnek ezek? Nekem betelt, soha többet taxi. Regisztráltam Uberre. Adieu taxi.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html