Újabb részletek az oroszok féltett titkáról

Felizzítani a faji ellenségeskedést, pénzelni radikális kampányokat, hamis híreket gyártani tüntetésekről – ezek csak példák arra, mivel foglalkozott a szentpétervári trollgyár a 2016-os amerikai elnökválasztás alatt. Oknyomozó újságcikk teríti ki a sajátos intézmény szennyesét.
Komócsin Sándor, Szabó Zsuzsanna, 2017. október 17. kedd, 18:13

Meglehetősen nagy figyelmet kapott a hét elején a nemzetközi sajtóban egy Makszim néven bemutatkozó orosz férfi, aki 2015 elejéig hivatásos trollként dolgozott a szentpétervári Internetkutató Ügynökségnél. Makszim beszámolt arról, hogyan igyekezett munkaadója manipulálni az USA politikai közéletét. Aki azt hitte, hogy csak egy magányos fecsegőről van szó, tévedett.

A Moscow Times hosszabb cikkben idézi - oroszról angolra fordítva - az RBC sajtóorgánum oknyomozó riportját, amelyből kiderült, hogy az ügynökség a 2016-os amerikai elnökválasztási kampány idején tömegesen indított kampányokat a közösségi médiában hamis profilokról azzal a céllal, hogy felszítsa a faji és az ideológiai ellentéteket az Egyesült Államokban.

Így indult a nagy manőver

Nem az volt a dolgunk, hogy Donald Trumpot támogassuk - mondta az RBC-nek egy trollgyár egyik alkalmazottja arra utalva, hogy a beavatkozás célja nem az Oroszországgal a kampány alatt kesztyűs kézzel bánó ingatlanmágnás hatalomra segítése volt. Az volt az utasításunk, hogy felhívjuk a figyelmet az USA-t amúgy is feszítő problémákra, szociális konfliktusokra.

Jelenleg nagyjából 50 alkalmazottal működik a szentpétervári intézet amerikai osztálya, ám 2016-ban felpumpálták a létszámot 80-90-re. A kampány 2015 márciusában (Makszim távozása után) kezdődött. Ekkor kezdtek "internetkezelőket" (internet operator) keresni havi 40-50 ezer rubeles (180-230 ezer forint) fizetésért az ismert orosz álláshirdetési site-on, a SuberJobon - mondta az RBC-nek egy volt alkalmazott.

A hirdetések szerint a jelentkezőnek képesnek kellett lennie arra, hogy bármilyen hírről, bármilyen témában írjon, jól informáltnak kellett lennie és analitikus képességekkel is rendelkeznie kellett. Emellett folyékonyan kellett angolul beszélnie és írnia.

Álhírgyártás nagy pénzért
Van egy Veles nevű kisváros Macedóniában, ahol a porcelángyártást az álhírgyártás váltotta fel, mint a helyiek fő kereseti forrása. A CNN Money egy korábbi riportja szerint az amerikai választás utolsó heteiben több mint 100 olyan oldalt találtak, amelyet innen üzemeltettek.

Főleg fiatalok álltak neki igazinak tűnő álhírportálokat üzemeltetni és álhíreket gyártani - leginkább Donald Trumpról, "mert az ilyeneket olvassák az emberek" - ahogy fogalmazott az egyik álhírgyártó. Ezzel a helyi viszonyok között elképesztő összegeket kereshetnek, akár napi 2000-2500 dollárt (520-650 ezer forint) is megkereshetnek Google hirdetésekkel, szemben a macedón 426 dollárnak (110 ezer forint) megfelelő havi átlagjövedelemmel.

A legitim profilokat általában gyerekektől veszik meg, két euróért, majd átalakítják. Azt sem titkolja az egyik nyilatkozó, hogy már a következő amerikai választásra készül. A helyi polgármester ebben a munkában nem lát semmilyen kivetnivalót, egy gyors pénzkereseti lehetőségnek tartja és a legfontosabb, hogy ezek a tevékenységek semmilyen helyi szabályt nem sértenek.

Jó kis fizetések

Jelenleg az amerikai osztály évi 60-70 millió rubel (275-320 millió forint) éves támogatásból gazdálkodik - derül ki az RBC riportjából. Ebből elég jó fizetéseket adnak. A legalacsonyabb beosztott 60 ezer rubelt (275 ezer forint) vihet haza havonta, az adminisztrátorok 90 ezret (410 ezer forint), a menedzserek 120 ezret (550 ezer forint) kapnak. (Az orosz átlagbér nem éri el a havi 40 ezer rubelt - a szerk.)

"Nagyon vicces"

A kampányt sikeresnek értékelik az ügynökségnél (Trump végül is az USA elnöke lett), annak ellenére, hogy menet közben akadtak komoly gondjaik. Egy korábbi hivatásos troll elmondása szerint a közösségi média különböző site-jait üzemeltető cégek számos profilt töröltek, ám a szervezet számítástechnikai osztálya erre válaszul új proxy szervereket vásárolt és új IP-címeket generált, hogy tovább folytatódhasson a manipuláció.

Az RBC 120 olyan csoportot azonosított, amelyeket végül az üzemeltetők töröltek, ám ezt megelőzően több mint hatmillió előfizetőt szereztek. Az előbbiek közé tartozott a Heart of Texas, a United Muslims of America és a Blacktivist.

A trollgyár két év alatt 80 ezer dollárt (21 millió forint) költött 40 politikai gyűlés szervezésére úgy, hogy amerikai szponzorokat jelölt meg ezek mögött és aktivistákat toborzott az eseményhez. A trolloknak a Facebook-események szervezése közben időnként viccelni támadt kedvük. Így szerveztek ingyen hotdogpartit Manhattanben, majd nézték az eseményre összecsődült emberek értetlenkedését a helyi utcai kamerákon át.

(A nyitókép forrása: Shutterstock.com)

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

gmihaly621, 2017.10.17 19:42

Ennyire hatékonyak az ál-laikusok és ál-amatőrök álhírei a hivatásos médiához képest ? Na, akkor szépen vagyunk ! Nemde azért, mert a nagy múltú hivatásosok álhíreiből ilyen sok-sok évtized után sokan szerettek ki?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html