Kismértékű gyártás- és árbevétel-növekedéssel zárta az elmúlt esztendőt a Magyar Suzuki Zrt. - derül ki a társaság által közölt adatokból.

A cég Esztergomban 170,7 ezer gépjárművet gyártott, ami 1 százalékkal múlja felül az egy évvel korábbit, amikor is a 2009-es 180,2 ezer darabhoz képest 5,6 százalékkal csökkent a kibocsátott mennyiség. Az értékesítés nettó árbevétele 3 százalékkal 1,581 milliárd euróra emelkedett annak ellenére, hogy az eladott járművek száma 0,8 százalékkal 171,5 ezer darabra csökkent.

Az év során 168,6 ezer saját gyártású gépkocsit adott el külföldön a Magyar Suzuki, az egy évvel korábbinál 0,7 százalékkal kevesebbet. Ez azért alakult így, mert a Swiftek kisebb, valamint a Splashek (Opel Agilák) export-darabszámának nagyobb visszaesését az SX4-esek (illetve Fiat Sedicik) számottevő növekedése nem tudta ellensúlyozni.

A magyar piacon romlott tavaly a Suzuki helyzete, a regisztrált darabszám 2264-ről 1598-ra esett vissza. Igaz, az idén - egy jelentős árengedményt biztosító csereakciónak köszönhetően - látványosan javított a márka, és felküzdötte magát a második helyre májusban.

Ez azonban sovány vigasz, hiszen az esztergomi gyártás szempontjából meghatározó európai piacon nem tud ilyen sikert felmutatni a Suzuki. Az európai autógyártók szövetsége, az ACEA adatai alapján 2012 első négy hónapjában 55,8 ezer új Suzukira került rendszám, ami éves összevetésben bő 12 ezer darabos, közel 18 százalékos visszaesést jelent. Ezzel a márka európai piacrészesedése 1,4 százalékról 1,2-re csökkent.

E kedvezőtlen folyamatok indokolhatják azt, hogy a Magyar Suzuki visszavett idei gyártási tervéből. A cég februári közlése még 180-185 ezres darabszámról szólt, a ma kiadott előrejelzés ugyanakkor 170 ezres mennyiséggel, azaz lényegében a gyártás stagnálásával számol. Mindez a hazai ipari termelés szempontjából sem jó hír, főleg azután nem, hogy a kibocsátás gyorsuló csökkenéséről jelentett a KSH áprilisra vonatkozóan.