Már a 7-12 évesek is aktívan használják a közösségi médiát, pedig egyes platformok szabályzata nem engedi a regisztrációt 13 éves kor alatt. Amikor a gyerekek káros tartalommal találkoznak, azt nagy eséllyel megosztják a szüleikkel, ami mindenképpen jó hír.

Habár a szülők legfeljebb fele beszélget gyermekével az online térben zajló dolgokról, érdekes módon ennél nagyobb arányuk, 85 százalékuk úgy véli, pontosan tisztában van azzal, miket oszt meg a gyermek magáról a közösségi médiában

– derül ki a ProSuli idei TudatosNet felméréséből. A Biztonságos Internet Nap alkalmából készült kutatás azt vizsgálta, mennyit változott két év alatt a fiatalok internetes tevékenysége és tudatossága - számolt be róla a DigitalHungary.

A Messenger a legnépszerűbb, visszaesésben az Instagram

A legnépszerűbb platformnak továbbra is a Facebook és csevegőalkalmazása, a Messenger számít (66 százalék), ezek használata minimális mértékben még emelkedett is. Az Instagram népszerűsége viszont – bár a kamaszok továbbra is előszeretettel használják – összességében  beesett, a korábbi 43 százalékuk helyett már csak 35 százalék használja.

A képmegosztó platform képzeletbeli második helyét átvette a TikTok, amelyet a korábbi 39 százalék helyett már a gyerekek fele használ. Harmadiknak a YouTube futott be, amelyet tízből négyen használnak rendszeresen. Már a 7-12 évesek is igen aktív online életet élnek ezeken a csatornákon, noha 13 éves kor alatt a legtöbb felület nem engedélyezi a regisztrációt.

A válaszadók szerint gyermekük jellemzően magukról, barátokról vagy családtagokról (32 százalék), valamint a lakóhelyről, hobbiról, házikedvencről vagy iskoláról készült fotókat (25 százalék) oszt meg az interneten. Fontos változás, hogy 18-ról 44 százalékra ugrott idén azoknak az aránya, akik semmi ilyesmit nem osztanak meg a világhálón.

Mi a téma a családi asztalnál?

A szülő-gyerek diskurzusban jórészt az iskolában történtekre (89 százalék), a tanulásra (86 százalék), a helyes viselkedésre (80 százalék) és a gyermeket a suliban vagy az után ért sérelmekre (74 százalék) korlátozódnak. Az idegenekkel való online chatelés, a közösségi oldalak használata, az internetes zaklatás, valamint a helyes viselkedés a neten továbbra sem tartoznak a legforróbb szülő-gyerek beszédtémák közé. Korábban a beszélgetések 62 százaléka szólt az online témákról, idén ez már csak átlagosan 46 százalékban fordult ez elő.

Korán érkező online káros tartalmak

A szülők visszajelzése alapján a gyerekek már egészen korán látnak nem nekik való tartalmat: 71 százalékuk már biztosan találkozott álhírekkel, felnőtt tartalommal, zsaroló vagy adathalász üzenettel, illetve magát nagyjából egykorúnak kiadó felnőttel az online térben. Az elmúlt két évben nőtt a 18+-os tartalmakkal, a csaló idegenekkel, valamint a kéretlen üzenetekkel való találkozások száma is. Aki ilyen tartalmakkal vagy jelenséggel találkozik, továbbra is igen nagy arányban (82 százalék) osztja azt meg szüleivel a beszélgetések során.

A ProSuli idén kiemelten foglalkozik a gyermekek online védelmével és a digitális tudatosság terjesztésével. A TudatosNet videósorozat többek közt az álhíreket, az internetes zaklatást, a biztonságos böngészést és a chat alkalmazások helyes használatát járja körbe.