A kényelmes, gyors és biztonságos elektronikus fizetési megoldások térnyerésével a szolgáltatóknak, kereskedőknek is érdemes számolniuk, ha lépést akarnak tartani a változó fogyasztói igényekkel – áll az OTP Bank közleményében, amelyből az Európai Központi Bank legutóbbi, a vásárlók fizetési szokásait vizsgáló kutatásra hivatkozva az is kiderül, hogy az euróövezetben minden korosztályban meghaladja az 50 százalékot azok aránya, akik inkább kártyával fizetnek, mint készpénzzel.

Ez hasonlóképp van Magyarországon is, igazolja az OTP Bank megbízásából nemrég készített felmérés. A magyar kártyahasználók az euroövezetiekhez hasonlóan leginkább azzal érvelnek, hogy így nem kell sok készpénzt hordaniuk maguknál, gyorsabb, kényelmesebb és egyszerűbb az elektronikus fizetés.

A statisztikák mellett a felhasználói visszajelzések is azt igazolják, hogy egyre több vásárló kifejezetten elvárja a kereskedőktől és szolgáltatóktól, hogy kártyával fizethessen. Így az erre törvényben nem kötelezett vállalkozások számára sem csupán lehetőség, hanem jól felfogott üzleti érdek, hogy bankkártyát is elfogadjanak a vásárláskor

– vélekedik Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője.

Igaz ugyan, hogy az eurozóna összesített adatai azt mutatják, hogy a készpénzes fizetés visszaszorulásával párhuzamosan, 2019 és 2022 között dinamikusan – 25-ről 34 százalékra – bővült a kártyahasználat, de az országok között komoly különbségek vannak. A kártyás tranzakciók száma mindenhol nőtt, az értékük azonban két tagállamban csökkent: Észtországban 15, Litvániában 7 százalékkal. 

Kártyával a legtöbben Finnországban fizettek (70 százalék), a második helyen Hollandia áll (67 százalékkal), a harmadik pedig Luxemburg (52 százalékkal).

A készpénzfizetésben a máltaiak az éllovasok (77 százalék), majd Szlovénia (73 százalék) és Ausztria (70 százalék) következik a sorban.

Magyarországon a kártyás vásárlások száma 59 százalékkal ugrott meg 2022 harmadik negyedévében a három évvel korábbi szinthez viszonyítva, ennél is látványosabb, 83 százalékos volt a tranzakciók értékének növekedése.

Az pedig biztató a jövő szempontjából, hogy a Magyar Nemzeti Bank 2021-ről szóló Fizetési rendszer jelentése szerint a magyarok 80 százaléka nyitott az elektronikus fizetési megoldásokra, a 18-59 éves, vagyis a munkaerőpiacon aktív korosztályok tagjainak több, mint fele már szívesebben fizetett kártyával vagy mobiltelefonnal, mint készpénzzel.