Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

"Az Állami Ménesgazdaságnak a pálya kezeléséhez, karbantartásához megfelelő szakmai ismeret, műszaki gyakorlat és géppark áll rendelkezésre. A pályák használata a fedett lovarda átadása óta napi szinten folyamatos és problémamentes, mely jól bizonyítja, hogy kiválóan megfelelnek a rendeltetésüknek" - írta a parlament.hu-n közzétett válaszában Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter, amit Sneider Tamás jobbikos országgyűlési képviselő kérdésére adott. Az ellenzéki képviselő a Szilvásváradi Lovas- és Rendezvényközpont ügyében a szaktárca álláspontját tudakolta, és rákérdezett Czerván György államtitkár ifj. Bozsik József korábbi fogathajtó szövetségi kapitánnyal folytatott telefonbeszélgetésére is, amelyre azt követően került sor, hogy a lovasszövetség szakembere az N1 Tv-nek adott nyilatkozatában kritizálta a szilvásváradi kormányberuházás részeként megépült fedeles lovarda minőségét.

A lovardát Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester és milliárdos vállalkozó cége építette egy másik vállalkozással közösen. A ménesgazdaság fejlesztésének első ütemeként a fedeles lovarda készült el, közel 1,9 milliárd forintból; Fazekas Sándor tavaly novemberi nyilatkozata szerint összesen 6,8 milliárd forint kormányzati támogatásból újulnak meg 2017-ig a Szilvásváradi Lipicai Lovasközpont létesítményei.

A Napi.hu korábban beszámolt róla, hogy az állami ménesgazdaság fejlesztésére kiírt közbeszerzési eljárást egyedüli pályázóként nyerte meg 2015 októberében a Mészáros és Mészáros Kft. az egri székhelyű Euro Campus Kft.-vel közösen, nettó 6,2 milliárd forintos vállalási árral - ez 1,6 milliárddal magasabb a szerződés előzetesen becsült értékénél.

Mit mondott az államtitkár?

Bozsik József a riportban szakmai kifogásokról beszélt, például a pálya minőségével kapcsolatban, s arról, hogy az első versenyeken a fűtetlen csarnokban fáztak a nézők. A hvg.hu által megkeresett Czerván György a portálnak előbb azt mondta, hogy nem látta az N1 Tv riportját, aztán mégis kiderült, hogy ő maga egy hangfelvételen (a telefonbeszélgetés felvétele a hvg.hu birtokába jutott - a szerk.) már hivatkozik a felvételre, amelyet, mint mondja "én tegnap láttam, tegnap mutatta meg valaki, remélem, hogy nem sokan látták" - írta Sneider Tamás a kérdésében. Az államtitkár továbbá azt mondta telefonon Bozsiknak, "arra kérlek, hogy ezt ne csináld a jövőben, legalábbis hogyha nem akarsz ebből problémát!"

A jobbikos képviselő most azt kérdezte Fazekas Sándor minisztertől, hogy a miniszter üzenetét tolmácsolta-e az államtitkár, lesz-e személyi következménye az államtitkár által mondottaknak, és mi a szaktárca álláspontja a lovasközpont ügyében.

Van-e hiba?

A miniszter válaszában azt írja, hogy ő nem lát olyan hiányosságokat, amelyek a fedeles lovarda rendeltetésszerű használatát akadályoznák. "Az esetlegesen felmerülő kisebb garanciális javítások pedig a vállalkozói szerződés vonatkozó rendelkezéseinek megfelelően rendezhetőek" - írta az agrárminiszter válaszában.

Az államtitkár nyilatkozatával kapcsolatban pedig arról tájékoztatom, hogy a hivatkozott telefonbeszélgetésben egy, az állami beruházásokért aggódó állami vezetőt hallottam. Ifj. Bozsik József szövetségi kapitányi megbízatása határozott időre, 2016. február 1-jétől december 31-ig szólt. Ez a tény is igazolja, hogy ifj. Bozsik József szövetségi kapitányi megbízásának megszűnése nincs összefüggésben a szilvásváradi komplexummal kapcsolatos nyilatkozataival

- írta válaszában Fazekas Sándor.

Német technológia alapján készült

A földművelésügyi miniszter válaszát a fedeles lovarda pályáinak technológiája ismertetésével kezdte. "A fedeles lovarda mindkét pályája német technológia alapján készült talajú, amely "négyévszakos" rendszerű. Ezt az úgynevezett OTTO típusú talajt használták a 2016-os riói olimpia lovas versenyeinek lebonyolításakor is. A szilvásváradi pálya esetében a talajt Németországban laboratóriumi körülmények között megvizsgálták és megfelelőnek találták. A lovardákban használt talaj homokösszetevőjét a technológia során felhabosítják, hogy a csúszást gátló adalékok tapadni tudjanak hozzá, így térfogata közvetlenül a gyártás után nagyobb és lazább, ami a rendszeres használat és karbantartás során folyamatosan tömörödik. A sportpálya alkalmas díjugrató, díjlovagló és fogathajtó versenyek lebonyolítására egyaránt" - áll a dokumentumban.

Európában sem fűtenek

A fűtetlen nézőtérrel kapcsolatban pedig azt válaszolta Fazekas, hogy Európa-szerte sincs állandó fűtés a lovardákban. "A fedett lovardákban általában és Európa-szerte jellemző módon nem használnak állandó fűtést a versenypályával egy légtérben elhelyezkedő nézőtéren. A légtér teljes fűtése más lovardák esetében is olyan költséget jelent, amit okkal nem vállalnak fel. Ahol tehetik, ott mobil fűtési megoldásokat használnak nagyteljesítményű hősugárzó vagy hőbefúvó  készülékek segítségével. Ilyen nagyteljesítményű hősugárzók találhatóak a versenypálya lelátójának egyes pontjain is."

A VIP részen és a mosdókban van fűtés

A miniszter azt is közölte, hogy a szilvásváradi lovardában hol, milyen fűtési rendszereket alakították ki:

  • a lelátókra a VIP rész feletti fénytechnikai híd alá rögzített nagy teljesítményű hősugárzókat telepítettek,
  • a közönségforgalmi területeken az összes mosdóba elektromos lapradiátorokat szereltek fel,
  • az öltözőblokknál hőszivattyús (inverteres) rendszerű hűtő-fűtőrendszert építettek ki az öltözők, zuhanyzók, teakonyha, állatorvosi és elsősegély szoba részére,
  • az istálló személyzeti területén elektromos lapradiátorokat helyeztek el a melegedőben és a személyzeti mosdóban.

"A lovasjövő elkezdődött Szilvásváradon"

A Magyar Lovassort Szövetség elnöksége hétfőn hosszú közleményben határolódott el Ifj. Bozsik József volt póni- és egyesfogathajtó szövetségi kapitány nyilatkozatától, és sorolta fel a lovas sikereket és az állami támogatásokat. A szövetség szerint a 2013 júniusi kormányhatározat "új fejlődési pályára állította és soha nem tapasztalt mértékű anyagi támogatással segíti a lovassportunk fejlődését". A fedett lovardával kapcsolatban azt írják, hogy "díjlovagló versenyekkel, gyakorlati körülmények között tesztelik a létesítményt. A hibákat ezek alapján kijavítják."