A Napi Gazdaság cikke

Válságban a prémium kategória és a diszkont túlélési esélye a legnagyobb a retail piacon - állítja Csörgő Anita, a Colliers International ingatlan-tanácsadó kereskedelmi divíziójának vezetője. Ez azt jelenti, hogy a high street koncepcióhoz illeszkedő és a diszkontfejlesztések továbbra is piacképesek, más projekteknél azonban megtorpanásra, újrapozicionálásra vagy a koncepció átértékelésére is számítani lehet. Lassulás a belvárosban is várható, mindazonáltal a bérlői igény fokozatosan erősödik ezek iránt a területek iránt.

A Váci 1., a Palazzo Dorottya, a Klotild Palota és az Andrássy úti új üzlethelyiségek iránt nem csökken a kereslet, az Andrássy úton csak ebben az évben 21, jövőre 23 új márka nyit boltot. A válság errefelé inkább a bérleti díjak racionalizálásában mutatkozik meg, a földtől elrugaszkodott tarifákat 20-25 százalékkal lejjebb, a két évvel ezelőtti szintre fogja visszanyomni a piac.

Nem fenyegeti veszély a budai Skála helyén épülő bevásárlóközpontot, és a Futureal Corvin Atrium is minden valószínűség szerint elkészül. Kérdéses ugyanakkor más beruházások sorsa, a visszaeső fogyasztás és a bérlők meghátrálása kihúzhatja a talajt a tervek alól.

Elsősorban a közcélú fejlesztési igény mértéke miatt az átárazódó piacon valószínűleg ötletszinten marad a Westend II. megvalósítása. Hasonló nehézségekkel kell szembenéznie a Mundo beruházójának, s ha a közterületi fejlesztések költségét a bérleti díjakban nem tudja érvényesíteni, megkérdőjeleződik a Bosnyák tér ilyeténképpen való megújulása. Nem klasszikus bevásárlóközpont- helyszín a Köki területe. Csörgő Anita szerint ahol ekkora az átmenő forgalom, ott a gyorsan lebonyolítható impulzusvásárlások dominálnak, az időigényesebb beszerzésekre nem ideális a helyszín, a bérbeadások még itt is módosíthatnak az eddigi terveken. Az Europarkkal szemben tervezett NeoCity piaci megalapozottsága pedig már eddig is sok kérdőjelet vetett fel a szakértőkben.

Nagy kérdés, hogy az agglomerációs projektek milyen extrákat rejtegetnek a tarsolyukban, mert önmagában egy bevásárlóközpont kevés ahhoz, hogy a városból kicsalja a vásárlókat, ezáltal a bérlőket. A szakértő szerint a Tóparknak legalább egy mini Disneylandet, illetve nagyon erős leisure elemet kell prezentálnia a sikerhez, a budaörsi Solaris előtt pedig a környékbeli irodák 15-18 százalékos kihasználatlansága tornyosul akadályként.

Regionális központokra szükség van - hívja fel a figyelmet a szakértő -, csak nem most - teszi hozzá. Sokkal hosszabb távon lehet számolni a kelenföldi városközpont megszületésével, a megvalósulás ebben az esetben inkább évtizedekben, mintsem években lesz mérhető.

Ugyanakkor a diszkontok és a strip mallok továbbra is megállják a helyüket, az M3, M0 térségében 2010-ben nyíló 40 ezer négyzetméteres Market Central-szerű Trio a maga 8-15 eurós bérleti díjaival már most produkálja a finanszírozáshoz szükséges kritikus bérlői tömeget, ami 50 százalékosnál magasabb telítettséget jelent.