Startvonalon áll félmillió négyzetméter logisztikai fejlesztés

Majd félmillió négyzetméternyi logisztikai területfejlesztési projekt rendelkezik építési engedéllyel, és nő az érdeklődés a közlekedési infrastruktúrával nem jól ellátott, de teherautóval megközelíthető telkek iránt. Az üresedés a budapesti és környéki piacon 20,75 százalékos - összegzi az Eston az első félévi ipari ingatlanpiaci trendeket.
NAPI, 2010. szeptember 30. csütörtök, 18:27
Fotó:

Várhatóan az elmúlt 5 év negatív rekordját dönti meg az idei év spekulatív átadási volumene, hiszen az év végéig csupán egyetlen kisebb, 3 ezer  négyzetméteres csarnok átadása várható az Európa Centerben. A szinte teljesen eltűnt spekulatív fejlesztésekkel párhuzamosan 2010 első felében a bérlők aktivitása is visszaesett.

Az előkészített, már építési engedéllyel rendelkező projektek száma továbbra is magas, összesen mintegy 485 ezer négyzetméter új, logisztikai terület fejlesztése áll a startvonalon. A modern logisztikai-ipari bérraktárokhoz nem sorolt területeken számos jelentős ipari fejlesztés várható és zajlik jelenleg is országszerte, amelyek túlnyomó része gyártó-, vagy feldolgozóipari tevékenységhez köthető, illetve jórészt végfelhasználói ingatlanfejlesztői aktivitást tükröz.

A mosonmagyaróvári Mowin Ipari parkban az indiai SMR, személyautó visszapillantó tükör gyártó cég, 2011 második negyedévére tervezi új üzemének átadását, melyet 30 ezer négyzetméteren épít. Szegeden, zöldmezős beruházással a Pick Szeged létesít új, korszerű gyárat a jövőben, ahol feldolgozóegységeit egy telephelyen egyesítheti. A gyógyszereket gyártó amerikai Mylan 10 ezer négyzetméteres csarnokot vásárolt a Komáromi Ipari Parkban, ahol korszerű csomagolóüzem, valamint emellett egy 17 ezer  négyzetméteres raktár létesítését tervezi.

A félév végén átadták Szentkirályon a mintegy 4 ezer négyzetméteres Balogh Sándor Logisztikai Központot, mely kiváltva az eddig nagy költségvetéssel működő raktárakat, a Szentkirályi Ásványvíz Kft. új bázisául szolgál. A Bosch Csoport Miskolcon tervezi megduplázni gyártókapacitását egy új üzem létrehozásával. A 6,5 milliárdos beruházás alapkövét júniusban tették le.
 
A Hankook gumiabroncsgyártó cég is idén döntött úgy, hogy megduplázza kapacitását, így rácalmási üzemét egy 58 ezer négyzetméteres üzemcsarnokkal bővíti, mely a tervek szerint az év végére készül el. Konkurenciája, a Continental AG is terjeszkedik, makói és váci leányvállalatainak székhelyét bővíti.


A Daimler-Benz egyik legjelentősebb, mintegy 800 millió eurós, zöldmezős beruházásának keretében Kecskeméten létesül az autógyártó cég első kelet-európai üzeme. A Mercedes járművek gyártását várhatóan 2012-ben kezdik meg.

A beruházások többsége a saját forrás mellett jelentős hányadú uniós támogatással valósulhat meg. Az irodapiachoz hasonlóan egyelőre  még hiányoznak a nagyobb méretű tranzakciók a piacról. A megváltozott piaci viszonyokat helyesen adaptálva, az egyes logisztikai parkok megpróbálják a 2 ezer négyzetméter alatti bérlőket is a nagyokhoz hasonlóan rugalmas feltételekkel kiszolgálni, tovább fokozva ezzel a kínálat mind méretbeni, mind időbeni rugalmasságát - mutatnak rá a szakértők.


Az Eston tanácsadóinak tapasztalatai szerint az eddig közlekedési infrastruktúrával kevésbé ellátott, de tehergépjárművel korlátozás nélkül megközelíthető területeken (pl. kelet-pesti agglomeráció) az útkapcsolatok fejlesztése (M0, M31, Megyeri híd) után a cégek telekkereslete számottevő mértékűvé vált.

Ezen felül a preferenciáik is megváltoztak, a válság és a bérbeadók rugalmassága lehetőséget teremtett olyan plusz logisztikai szolgáltatások igénybevételére, egyes folyamatok kiszervezésére is, amelyre korábban nem volt példa. Ma már egyre több kereskedő cég dönt amellett, hogy a költséghatékonyság növelése érdekében a szállítási és raktározási tevékenységet külső vállalkozásra bízza, hiszen az erre specializálódott cégek jellemzően alacsonyabb fuvarköltséggel, rugalmas feltételekkel dolgoznak, illetve a válság ezeken a területeken is erős árversenyt eredményezett.

Az első félév végén a kihasználatlansági ráta a teljes budapesti és környéki piacon 20,75 százalék volt, mely az előző időszakhoz képest enyhe csökkenést mutat, a tendencia a spekulatív fejlesztések leállása miatt valószínűleg a közeljövőben tartós marad. 


Az ipari ingatlanpiac gyorsabban reagál a gazdaságban bekövetkezett változásokra, mint a többi szegmens, így egy esetleges gyors fellendülésre a kínálat is rugalmasan reagálna. Ennek ellenére a szakértők véleménye szerint az ipari ingatlanok piaca a gazdaság és a fogyasztás dinamikájának fokozatos visszatérésével összhangban fog csak újra jelentősebb fejlődésnek indulni.


HOZZÁSZÓLÁSOK