Nem felszabadítja az építkezéseket, hanem az eddigieknél nehezebben teljesíthető kritériumrendszert állít a beruházók elé az új törvény - mondta a Napinak az ingatlanfejlesztési tervekről Suchman Tamás, a Balatoni Fejlesztési Tanács elnöke. A térség fejlesztésére elérhető 160 milliárd forintból rövidesen tizenöt különféle, turisztikai vonzerőt javító balatoni beruházás részesülhet 1,7 milliárd forint uniós támogatásban. A megpályázható források azonban ezzel a kerettel nem merülnek ki, a dél-dunántúli regionális fejlesztési programokra további 9,7 milliárd forint áll rendelkezésre, ennek egy részéből is jut a balatoni szállodaépítésekre. Balatonfüred, Siófok, Balatonszemes, Keszthely, Balatonberény, Sávoly, Balatonkeresztúr - sorolhatók a tervezett szállodák helyszínei, a teljesség igénye nélkül. Az EU-s forrásokra nem pályázó magánberuházások egyik fontos célterülete a part menti lakás-, illetve apartmanépítés, amiben több nagy fejlesztő is fantáziát lát, elsősorban a déli oldalon. Öt éve kezdődött a siófoki Aranyparton az OTP Ingatlan Zrt. projektje. Azóta nyolc közvetlen vízparti ház készült el, idén kettő műszaki átadása várható, és az építkezés tovább folytatódik ebben a térségben, illetve a beruházó az Ezüstparton is keresi a további lehetőségeket. Ezen a partszakaszon nem okoz semmilyen gondot a Balaton-törvény módosítása, az átjárásra, a megfelelő parti sáv kialakítására az önkormányzat már korábban felkészült - mondta Pethes Olga, a társaság előkészítési igazgatója, aki szerint van olyan település, ahol viszont az önkormányzat szűkös anyagi helyzete jelenthet gondot a parti területek kiváltásánál. A cég egyébként Balatonszemesen és Balatonbogláron is tervezi közvetlen vízparti lakások megvalósítását. Szemesen a vitorláskikötő mellett épülhet két házban 60 lakás, Bogláron még zsűrizésre vár a 80 lakásos apartmankomplexum. Keszthelyen is elképzelhető projektindítás, Hévízen azonban áll a piac, nem érdemes új beruházásba kezdeni - hangsúlyozta Pethes Olga. Nem terveznek projekteket az északi parton sem, ahol a vasút elhelyezkedése miatt a beépíthető területek kevésbé keresettek a piacon, mint a déli oldalon.