Az AdBlue - a műtrágyagyártás mellékterméke - egy, a modern dízelmotorok működéséhez elengedhetetlen adalék. Nemrég azonban a magas földgázárak miatt egyes vegyi üzemek, mint például a szlovák Duslo, korlátozta termelését, ami miatt az európai AdBlue-készletek csökkenni kezdtek.

A hír hallatán sokan pánikszerű felvásárlásba kezdtek, hiszen enélkül az Euro 5-ös és annál újabb dízelmotorok elektronikája letilt, a járművek nem indulnak el. Grád Ottó szerint a környező országokban hirtelen többszörösére ugrottak az eladások, amelyre az ellátási lánc egyszerűen nem volt felkészülve.

Mivel az igény nagy, a műtrágyagyártók ki fogják ezeket elégíteni, ugyanakkor arra számítani kell, hogy az adalék ára magasabb, mint korábban. Később ez vissza fog állni a leállásokat megelőző szintre hiszen a nagyobb kereslet most kizárólag a pánik következménye, a dízelautók, az áruszállítók vagy a mezőgazdasági gépek nem fognak hirtelen többször akkora utat megtenni, mint pár hónappal korábban.

Fontos észben tartani, hogy az AdBlue nem tartható el túl sokáig, így a drágán megvett készletek lehet, hogy a hulladékudvarokban végzik

- hívja fel a figyelmet Grád Ottó.

Egy kicsit olyan ez, mint a pánikszerű lisztfelvásárlás a koronavírus-járvány első hullámában. Ki tudja, hogy hány csomag romlik majd meg a kamrákban?

Mit javasol a MÁSZ?

Ha valaki nem talál AdBlue-t valamelyik benzinkúton, akkor hívja fel a nagy láncok ügyfélszolgálatát, ők segítenek majd abban, hogy hol tud hozzájutni az adalékhoz - javasolja a szakember.

Arra nem kell számítani, hogy az állam beavatkozik a piacba, hiszen fizikai ellátási gondok nincsenek. Ebből a termékből stratégiai készleteket sem halmoznak fel úgy, mint az üzemanyagokból vagy a földgázból.

Az AdBlue alakítja át az ártalmas nitrogén-oxidot vízgőzzé és nitrogénné, így mérsékelve a dízelek károsanyag kibocsátását, enélkül ezek képtelenek teljesíteni a rájuk vonatkozó emissziós előírást - írja a Totalcar. Ezt ugyanúgy tankolni kell, mint az üzemanyagot, és van egy külön tartálya. Egy személyautó AdBlue tartálya körülbelül 13-19 liter, ami körülbelül 20 ezer kilométerre elég. A hiány nem annyira a személyautósoknál, mint a buszosoknál és fuvarozóknál okozhat gondot. Az átmeneti drágulása pedig beépülhet az áraikba is.

Getty Images