Hatvan évvel ezelőtt, egész pontosan 1959. augusztus 13-án a svédországi Kristianstad város egyik autókereskedésében jelent meg az első, hárompontos biztonsági övvel szerelt autó, egy Volvo PV 544-es.
A megoldást a Volvo szabadalmaztatta 1958-ban, a kifejlesztése pedig svéd Nils Bohlin (1920-2002) nevéhez fűződik. Ő eredetileg a Saab gyárnál dolgozott, s vett részt a repülőgépek katapultüléseinek kifejlesztésében, később ment a Volvóhoz. Az általa kifejlesztett "V" alakú öv jellegzetessége a medencénél keresztirányban, valamint a a felső testrész előtt harántirányban áthaladó öv, mely gyorsan és praktikusan rögzíthető, s a kezdetektől fogva a testméretnek megfelelően állítható volt - derül ki az ORFK Országos Baleset-megelőzési Bizottság összefoglalójából, amely még a biztonsági öv ötvenedik szülinapjára készült.
Kapcsolódó
Az áttörés éve 1967 volt, amikor egy amerikai konferencián a Volvo 28 ezer balesetet elemezve bemutatta, hogy a biztonsági öv használata 50-60 százalékkal csökkenti a sérülések, valamint halálozások kockázatát. Majd az 1968. évi Bécsi Egyezmény már arról rendelkezett, hogy az új autókba biztonsági övet kell szerelni és az autósoknak használniuk kell. Magyarországon az 1976 januárjától érvényes új KRESZ vezette be a biztonsági öv kötelező használatát az első üléseken. Azóta pedig milliók életét mentette meg a becslések szerint.
Legolvasottabb

Aggódnak a kínaival oltottak, mit tesz a kormány?

A taj-szám nélkül is jár az oltás

Figyelmeztetést kaptak a kínai vakcinával oltottak: "védekezzen úgy, mintha nem lenne beoltva"

Koronavírus: már csaknem 24 ezerre nőtt itthon a halálos áldozatok száma

Oltás: jöhet a fordulat Európában

Kiderült kik utasítják el az oltást és miért

Durva meglepetést okozhat a forint

Felkészültek a svédek az ezeréves ugrásra
