Idén a Black Fridayt ismerők körében jelentősen – 7,4 százalékponttal – nőtt 2021-hez képest azoknak a száma, akik tervezik, hogy vesznek valamit a Black Fridayen: 24,5 százalékuk jelezte vásárlási szándékát – derül ki a Kantar Romania piackutató cég által az eMAG megbízásából az idei fekete péntek előtt, ezer, Magyarországon élő 18-55 év közötti személy körében végzett reprezentatív felméréséből. A kutatást 2015 óta minden évben elvégzik a fekete péntek előtti hetekben.

Fontos trendváltozást is prognosztizálnak az idei Black Fridayre a felmérés eredményei: idén a legtöbb válaszadó a ruhaneműket (28,8 százalék) jelölte meg olyan termékként, amelyet a fekete pénteken vásárolni tervez, ami közel tíz százalékpontos növekedést jelent tavalyhoz képest.

Az előző évhez viszonyítva közel 12 százalékponttal többen (15,3 százalék) terveznek cipőt vagy egyéb lábbelit vásárolni, és divatkiegészítőket (pl. óra, retikül) is 11 százalékponttal többen (14 százalék) terveznek venni az idei fekete pénteken, mint tavaly ilyenkor. A ruhaneműk és divatcikkek utoljára 2020-ban, a pandémia kitörésének évében, a korlátozások alatt voltak ennyire népszerű fekete pénteki termékek.

Ugyancsak jóval többen terveznek élelmiszert (étel és ital) rendelni a Black Fridayen: míg idén a válaszadók 12,7 százaléka tervez vásárolni, tavaly csupán 1,2 százalék kalkulált ezzel a kategóriával. Mindez egybecseng a GKID októberi, ugyancsak az eMAG megbízásából készült kutatásának megállapításával, amely szerint az akciós kampányok szerepe fontosabbá válik, sokan a bevásárlást is a leértékelések idejére időzítik.

A műszaki termékek közül a legtöbben háztartási kisgép (25,3 százalék), hűtőszekrény (10,9 százalék), TV (10,9 százalék), mosógép (10,5 százalék) vásárlását tervezik a fekete pénteken, és ugyancsak tíz százalék körüli a játékokat vásárolni tervezők aránya.

15 ezer és 60 ezer forint körül költenének a legtöbben

Idén bruttó 30 ezer és 60 ezer forint közötti összeget tervez elkölteni a Black Fridayen a válaszadók legnagyobb hányada (25,3 százalék), míg 24 százalékuk jelölte meg a 15 ezer és 30 ezer forint közötti értékhatárt. Összességében a válaszadók csaknem fele (49,3 százalék) 15 ezer és 60 ezer forint közötti költést tervez, míg 60 ezer és 100 ezer forint közötti összegért 17 százalékuk vásárolni a fekete pénteken.

Idén is az online szektor uralja a Black Fridayt

Idén is egyértelmű az online kiskereskedelem fölénye a fekete pénteki akciókban: a válaszadók 83,4 százaléka a fekete pénteki vásárlást elsősorban online áruházban tervezi elvégezni, 55 százalékuk pedig a hagyományos, offline boltokban gondolkodik a fekete péntekkel kapcsolatban.