Működik az útdíjrendszer, az i-Cell ennek a rendszernek a kiépítését vállalata. Ami a vállalásokban szerepelt, megvalósult - mondta az államtitkár. A kezdeti hiányosságok ugyan nem voltak programozva, de a túlterheléses informatikai támadásokra szerinte nem is lehetett felkészülni. Hogy ki áll a háttérben, azt a rendőrség fogja megmondani. Ha egy hónappal később indították volna el a rendszert (megszegve a július 1-jéről szóló ígéreteket), szerinte akkor is ugyanígy jelentkeztek volna a hibák.

Az új díjrendszerre a költségvetésben 42 milliárd forintot különítettek el, amibe az i-Cell kiadásai mellett a rendőrség és az ÁAK fejlesztései is belefértek. Ezek egyenkénti "részesedése" viszont a zárt közbeszerzés miatt nem nyilvános. Völner szerint az ÁAK-ot kell kérdezni arról, hogy a hiányosságok miatt terheli-e kötbérfizetési kötelezettség az i-Cellt.

Hogy mennyibe kerül az új díjrendszer üzemeltetése, az majd a gyakorlatban derül ki, da kormányzat a rendszer indításához biztosít egy összeget a rendőrség és az ÁAK számára. Ez júliusra és augusztusra 36 milliárd forint. Ez azonban kezdeti költség, így fél évnek el kell telnie, hogy konkrét számokkal rendelkezzünk az éves költségre vonatkozóan.

Az első héten több mint 2,8 milliárd forint folyt be a költségvetésbe, így a bevezetés és az üzemeltetés költségei Völner szerint gyorsan megtérülnek. A hazai fuvarozók - hasonlóan a nemzetköziekhez - az államtitkár szerint nem vitatják a rendszer bevezetésének szükségességét, csak a valós hiányosságokat rótták fel, ami miatt egyesek a felfüggesztést is kérték. Ezt azonban nem indokolja szerinte semmi. A tapasztalt hibákat szerinte érdemes jelezni az ÁAK-nak, és ha valósnak találják, kijavítják.

"A rendszer így működik" - mondta Völner arra a felvetésre, hogy egy 15 kilométeres fizetős szakasz teljes díját akkor is meg kell fizetnie egy fuvarosnak, ha csak száz méterre hagyja el a telephelyét. Ez a napi matricás rendszerben is így működött.

 

QP | Quality Placement