Bár az első háromnegyed év végén még 17,6 százalékos növekedést jelentett a 31,1 milliárd eurós devizabevétel, a gazdasági válság miatt mégsem lett abszolút rekordév 2008. a magyar turizmusban – jelentette ki Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója. Az első 11 havi adatok szerint a 7,2 millió vendég 1,4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet, míg a 18,8 millió vendégéjszaka 1,4 százalékos visszaesést jelez 2007-hez képest. Róna szerint az adatokon a holnap a KSH által kiadandó jelentés sem fog érdemben változtatni, ám a májusi végleges adatok – az elmúlt évek tapasztalatai alapján – akár 2 százalékkal is növekedhetnek – sokan ugyanis késve jelentenek.

Kevesebb turista érkezhet

A világ mellett a magyar turizmus is visszaeséssel számolhat a válság miatt, ráadásul a tavalyi év rendkívül jó első negyedévének magas bázishatása miatt a visszaesés igen komoly mértékű lehet hazánkban – vélekednek az MT Zrt.-nél. Róna Iván szerint a legfontosabb küldőpiacainkon a gazdaság vagy stagnál, vagy recesszióba süllyed az idén. A belföldi piacon a reaálbérek csökkenése miatt szintén visszaesik. Róna a WTO előrejelzését idézve elmondta, a korábbi évekkel ellentétben idén nem az utazási kedv csökken majd, hanem az utazás anyagi korlátai határozzák majd meg, miért maradnak otthon az utazók. A legfontosabb külpiacunkon, Németországban egyelőre nem csökken a magyarországi foglalások száma, ám az ottani utazási szervezet szerint a szezonban a német polgárok egyre inkább az utolsó pillanatban – a várakozások szerint az indulás előtt 20 nappal választják ki a célországot – a pénztárca teherbírása függvényében. Ezért a fogadóknak aligha lesz módjuk árakat emelni – azonos színvonalat kell tartaniuk kisebb árért.

Róna Iván szerint növekszik a közeli desztinációk szerepe, már csak azért is, mert a tartózkodási idő csökkenni fog. Egy amerikai felmérés szerint csak az első félévben közel 200 ezer transzatlanti járathely fog kimaradni, az év egészére pedig félmilliós kiesést várnak. A luxusutak keresettsége ugyanakkor szinten marad. Ami az üzleti utakat illeti, a visszafogás itt sokkal számottevőbb – és ez alaposan látszik már a januári foglalási adatokon.

Magyarországon külön gondot jelenthet, hogy a beutazó közönség elég komoly hányada az idősebb generáció tagjaiból kerül ki, akiknek pénzügyi helyzetét az átlagosnál jobban érinti a válság.

Óvatosabb utazók, kisebb szállódaépítési tempó

A magyar utazók 31 százaléka véli úgy, hogy utazási szokásait biztosan, 30,5 százalékát pedig valószínűleg érinteni fogja a válság. A megkérdezettek 20-22 százaléka közelebb utazna, 15-19 százalékuk rövidebb időre és elsősorban belföldre tervezi útját. A belföldi turizmust segítheti a vezérigazgató szerint az erős forint. A kereslet vélhetően a vízparti és az egészségturisztikai szolgáltatást nyújtó partnerek irányában nő majd meg.

A szállodaépítési láz a Magyar Turizmus Zrt. szerint lelassul, amely a csökkenő kereslet nyomán némileg csökkentheti a szállásadók veszteségét. A rendezvényeket egyre inkább lemondják, vagy későbbre halasztják. A szállásadóknál árverseny lesz: olcsóbb árakon kínálják majd a szolgáltatásokat, ám Róna Iván szerint ez veszélyeket rejthet, hiszen a válság elmúltával nehéz lesz visszatornázni az árakat. Mások véleménye szerint ugyanakkor az a tény, hogy hazánk, vagy éppen Budapest jelenleg olcsóbb, mint a környező nagyvárosok (Bécs, Prága), akár előnyt jelenthet az ár alapján szenzitív vásárlóknak.

Kampányolnak a környéken

Az MT a környező országokban (Németország, Oroszország, Románia, Szlovákia, Csehország, Ausztria, Lengyelország) már most forgalomerősítő kampányokat tervez. A Budapest Winter Invitation akciót (amelyet a decemberi légisztrájk meglehetősen megtépázott) nyáron a Budapest Summer Invitation akció követi majd, amelyhez a balatoni szállodák is csatlakoznak majd. A sármelléki reptér bezárása miatt a regionális légi marketing alapot buszos marketing alappá átalakítják majd. Az MT Zrt. a környező országok hasonló szervezeteivel olyan közös programokat dolgoz majd, ki, amellyel a tengerentúli vendégeket igyekeznek elérni – így például az utazó egymás után szállhat meg a régió nagyvárosaiban.

Niklai Ákos elnök tájékoztatása szerint az MT Zrt. áprilisig felülvizsgálja majd a novemberben elfogadott 2009. évi marketingtervében foglaltakat.
QP | Quality Placement