A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

Hivatalosan augusztus 10-én kezdődik az idei Sziget fesztivál, de a vasárnapi műszaki átadás után hétfőn este megtartják a hangpróbát több helyszínen − mondta lapunknak Gerendai Károly, a Sziget Kulturális Szervezőiroda Kft. ügyvezetője. A látogatók száma sok mindentől, így az időjárástól is függ majd, ezért nehéz megbecsülni. Elővételben idén körülbelül annyi belépőt adtak el, mint tavaly, a külföldiek − főleg a hollandok, franciák, németek, olaszok és angolok − több bérletet vettek, mint a magyarok.

Gerendai arra számít, hogy a hazaiak a napi jegyet vásárlók között jelennek meg, az ilyen jegyek fele a helyszínen fogy el, s míg a bérletek 80 százalékát a külföldiek veszik meg, addig a napi jegyeknél ugyanez az arány a magyarok többségét mutatja, így a fesztivál összes látogatójának számában még mindig többségben vannak a magyarok.

A nézőszám Gerendai szerint akár meghaladhatja a tavalyi 390 ezret, az ügyvezető ugyanis arra számít, hogy a nulladik napon, holnap − Prince-nek köszönhetően − többen lesznek, mint egy évvel korábban.

Ez üzleti szempontból is fontos lenne, mert idén a költségek nagyon elszálltak. Prince fellépése például több száz millió forint többletkiadást jelent. Szintén pluszköltség az az 50 millió forint, amit a fővárosi önkormányzatnak kell bérleti díjként fizetni, ráadásul a Sziget és az önkormányzat közötti megállapodás alapján a rendezvény szervezőinek további százmillió forint értékben kellene Citypass szalagokat értékesíteniük. Ez akkor is jár az önkormányzatnak, ha a nem folyik be ekkora pénz a szalagok eladásából. Márpedig ez valószínűsíthető, hiszen az értékesítést − a fővárosi cégekkel folytatott egyeztetések elhúzódása miatt − nagyon későn tudták megkezdeni. Gerendai szerint csak 50 millió forint folyhat be reálisan a karszalagok értékesítéséből.

Tavaly 2,7 milliárd forintra rúgott a fesztivál költsége, ennél néhány tíz millió forinttal több bevételre sikerült szert tenni. Pozitív szaldót nem lesz könnyű elérni, a költségek ugyanis elérték a 3,2 milliárdot, a bevételek terén pedig nem látszik jelentős elmozdulás: valamivel növekedhet a jegybevétel, a szponzoroktól származó összeg is csak kismértékben nő.

Ezek aránya pedig nem változik jelentősen a tavalyihoz képest, vagyis körülbelül 70-75 százalék lehet a jegybevétel, 21-22 a szponzori összeg és 7-8 százalékot tehet ki a kereskedelmi bevétel. Az utolsó napokban tehát a költségek lefaragásán dolgoznak a szigetesek.