A magyar Oppenheim Ügyvédi Iroda a Hableány-katasztrófa dél-koreai áldozatainak a hozzátartozói, valamint a hét túlélő nevében jár el.

Az ügyvédi iroda által képviselt 78 távol-keleti felperessel szemben a 2019. május 29-i dunai katasztrófát okozó Viking Sigyn tulajdonosa, a svájci bejegyzésű Viking River Cruises AG., valamint a Hableány üzemeltetője, a magyar Panoráma Deck Kft. az alperes. A keresetlevelében a két társaság egyetemleges felelősségének a kimondását kéri a felperes - olvasható a portálon.

A kártérítési keresetlevél szóvá teszi, hogy a Hableány kormányállásából nem volt teljes körű kilátás a fedélzeti ponyva és a hajókémény miatt. Sógor Zsolt, a Panoráma Deck Kft. ügyvédje szerint a szabályzat 240 fokos kilátást ír elő és nem teljes, 360 fokost. A hajókémény pedig a kormányállás felett egy méterrel volt a Hableányon. A büntetőperben éppen a legutóbbi tárgyaláson kérdezték meg erről a nautikai igazságügyi szakértőt, aki leszögezte: az, hogy egy méterre kiemelkedik a kémény, megnöveli a láthatóságot. A Viking Sigynt kormányzó kapitánynak ezért még inkább fel kellett volna, hogy tűnjön az előtte jobbra, vele egy irányba, de lassabban haladó magyar sétahajó.

Sógor Zsolt egyébként azért sem tartja elfogadhatónak az Oppenheim-iroda keresetlevelében a magyar cégre vonatkozó állításokat, mert azokat a jelenleg is zajló büntetőperben sem vizsgálták, és várhatóan nem is fogják. A Hableány személyzetének a felelőssége egy pillanatra sem merült fel a büntetőeljárás során.

A Hableány-katasztrófa ügyében nem csak az Oppenheim-iroda élt kártérítési igénnyel. A Panoráma Deck Kft. nevében szintén tavaly nyújtottak be keresetlevelet, amelyben a  Viking River Cruises AG. felelősségének a megállapítását és többmilliárdos kártérítés megítélését kérték. A törvényszék ezt befogadta, de még nem kezdődött meg a perfelvétel.

Sógor Zsolt elmondta: szerintük a tragédia miatt kizárólag a büntetőeljárás vádlottja, a Viking Sigyn ukrán kapitánya, Jurij Csaplinszkij tehető felelőssé, aki a tragédia idején kormányozta a járművet, az anyagi károkozás pedig a szállodahajó üzemeltetőjét, a Viking River Cruises AG-t terheli.