Az inflációs cél eléréséhez erősebb forintra vagyis kamatemelésre van szükség - kommentálta a JPMorgan a Magyar Nemzeti Bank hétfői sáveltörlése után kialakult helyzetet. A befektetési bank egyébként - összhangban az elemzői és devizapiaci kereskedői vélemények átlagával - 25 bázispontos kamatemelést várt, bár annak 30 százalékos esélyt adott, hogy az év során valamikor, de nem pont most hétfőn, eltörlik a sávot.

A bank elemzése szerint a sáv eltörlése növelheti az infláció-célkövető rendszer hitelességét középtávon, ám azon a tényen nem változtat, hogy az MNB-nek szigorítania kellene a monetáris kondíciókon a rövidtávú inflációs célok elérése érdekében.


A JPMorgan továbbra is fenntartja alap-forgatókönyvét, amely szerint márciusban és áprilisban 25-25 bázispontos kamatemelést hajt majd végre a jegybank, azaz végeredményben az alapráta 8,00 százalékra nő.

Az elemzés felhívja a figyelmet arra, hogy a kamatdöntés után megjelent jegybanki kommentek arról szóltak, hogy kamatemelés jöhet, amennyiben a következő időszak makroaadatai nem jelzik a csökkenő inflációs kockázatokat, ráadásul a monetáris tanácsban már most felmerült a 25 bázispontos emelés gondolata.


A JPMorgan aláhúzza: az MNB továbbra is kiáll a 2009-es 3 százalékos inflációs cél mellett, márpedig ehhez erősebb forintárfolyamra volna szükség. A jegybank legfrissebb inflációs jelentés ráadásul 5-ről 5,9 százalékra emelte a 2008-as pénzromlási ütem prognózisát, a 2009-est pedig 3-ról 3,6-re, 256 forintos euróárfolyammal és 7,75 százalékos ez év végi alapkamattal számolva.


A tábla azt mutatja, hogy a bank szerint különböző euró/forint-árfolyamok mellett hogyan alakulna a 2009 negyedik negyedévi infláció, és arra miképp reagálna az MNB. A JPMorgan szerint ahhoz, hogy kényelmesen el lehessen érni a 3 százalékos inflációs rátát, 250 alatti euróárfolyamra volna szükség.

 

EUR/HUF

Infláció

2009Q4

MNB

kamatválasz

280

4,1

Emelés

275

3,9

Emelés

270

3,7

Emelés

265

3,6

Emelés

260

3,4

Tartás

255

3,2

Tartás

250

3,0

Tartás

245

2,8

Vágás

240

2,6

Vágás

QP | Quality Placement