A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

Bár az ügyfelek a második félévre némi derűlátással tekintenek, 2010 első öt hónapja gyengébbnek mutatkozott a tavalyinál, pedig már 2009-ben is mintegy 30 százalékos visszaesés volt a szállított autók volumenében - mondta a Napinak Gyűrű Zoltán, a Hödlmayr Hungária Logistics Kft. értékesítési vezetője. Véleménye szerint bár a válság hatásait már 2008-ban érezni lehetett, az az év a szállított darabszámban rekordot hozott. Hasonló nagyságú 2009-es visszaesésről számolt be Álló János, a Lagermax Autótranszport Kft. ügyvezető igazgatója is. A kft.-t érzékenyen érintette a magyarországi újautó-eladások összeomlása, hiszen korábban döntően a belföldi személygépkocsi-piac szállítási igényeire fokuszált, e szegmensben az utóbbi években 50-60 százalékos piacrészesedést érve el. A nyugat-európai roncsprémiumok által felpörgetett autóvásárlási kedv - részben a mára lecsengett reexporton keresztül - még jótékonyan hatott a Hödlmayr tavalyi teljesítményére. A reexportban a Lagermax is részt vett: a magas készletekből szállítottak ki a kereskedőkhöz, majd onnan fuvaroztak vissza a nyugati piacokra.


Az igazi gondot a szállítmányozó cégek számára az jelenti, hogy miközben a nyugat-európai gazdaságok már talpra állóban vannak, addig a kelet-európai régió és Magyarország még gyengélkedik. Ez a Hödlmayr számára azzal jár, hogy egy-egy exportfuvar után a kamionok - megrendelés, azaz kereslet híján - nem térnek vissza rögtön Magyarországra, hanem addig teljesítenek nyugat-európai megrendeléseket, amíg végül adódik itthoni rendeltetésű szállítás. E vargabetűk - például a sofőrök napidíja és az útadók miatt - viszont más költségstruktúrát jelentenek, mint Magyarországon, de a vállalási árak sem ugyanazok - mondta Gyűrű.


A Lagermax szintén a nemzetközi fuvarozással igyekszik ellensúlyozni a kedvezőtlen folyamatokat, szállítójárműveik 80 százalékban a külföldi piacokon futnak, ám mivel nagyon alacsonyak a vállalási árak, csak korlátozottan sikerül pótolni a kiesett bevételeket. Amíg a magyar importőrök nem rendelnek, addig a Lagermax keletebbre - például Romániába - vállal visszfuvarokat, magyarországi tranzittal.


Álló szerint ugyanakkor ma már határozottan érződik a nyugat-európai piacok kereslete a magyarországi gyártású járművek, illetve a Romániában készülő Daciák és Fordok iránt. Főként az utóbbinak köszönhető, hogy bár az év első két-három hónapja nagyon gyengén alakult, mostanra erősödött a Lagermax forgalma. A cég partnereinek visszajelzései szerint a magyarországi autópiaci helyzet szeptembertől már kismértékben javulhat, míg érdemi pozitív változás csak 2011 második felében következhet. Mindenesetre jót tenne a piacnak, ha - amint azt immár az esztergomi polgármester is szorgalmazta az új Suzuki Swift bemutatóján - itthon is bevezetnék a roncsprémiumot, valamint a közbeszerzéseknél előnyt élveznének a hazai gyártású autók. Igaz, minderre rövid távon nincs sok esély, már csak a közszférára meghirdetett beszerzési moratórium miatt sem - ismerte el Álló.