A ferihegyi gyorsvasút megépítése jelenleg nincs napirenden, míg a V0 elnevezésű, Budapestet délről kerülő vonal előkészítési fázisban van - derül ki Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter válaszából, amelyet Oláh Lajos független országgyűlési képviselő írásos kérdésre adott. Eszerint az utóbbi öt évben a MÁV Zrt és a China Railway Construction Co. (CRCC) között nem történt szerződéskötés, a két cég csupán egyeztetett együttműködési megállapodást írt alá.

Sokat egyeztettek a gyorsvasútról

A tárcavezető szerint a két ország miniszterelnök 2010. október 31-én Kínában a sanghaji világkiállítás zárónapján tárgyalt és a kapcsolatok szorosabbra fűzéséről állapodott meg. A CRCC és a MÁV képviselői stratégiai együttműködésről szóló együttműködési megállapodást írtak alá 2011. április 19-én. Ezt követően a több találkozó és egyeztetés is történt. Ennek részeként 2011 júniusában Budapesten a MÁV-csoport részletes tájékoztató anyagokat készített a működésről és a stratégiai projektekről. Ezek része volt a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a városközpont között létesítendő gyorsvasút korábbi terve.

A magyar és a kínai miniszterelnök többek között egymilliárd eurós hitelkeret megnyitásában állapodott meg egymással 2011. június 25-én. A CRCC 100 százalékos leányvállalata, a China Civil Engineering Construction Co.  (CCECC) a vezetőivel volt egyeztetés 2011. október 25-én a repülőtéri gyorsvasúttal kapcsolatban, mivel a CCECC fő tevékenységi körébe az infrastruktúratervezés és a kivitelezés tartozik. A Pekingben, 2011. november 9-10-én tartott miniszteri találkozón a CRCC és a MÁV menedzsmentje a reptéri gyorsvasúttal kapcsolatosan újabb szándéknyilatkozatot írt alá. Majd a kínai miniszterelnök-helyettes és a magyar miniszterelnök között 2012. május 1-jén folytatott megbeszéléshez kapcsolódóan a CRCC és a MÁV a 2011. november 9-i megállapodás kiegészítését tartalmazó együttműködési megállapodást írt alá a gyorsvasút tervezésével és megvalósításával kapcsolatban. Csakhogy e projektet a gazdasági lehetőségek és a vasútfejlesztési igények változása miatt a felek nem tartották megvalósíthatónak, így ennek kialakítása jelenleg nincs napirenden - írta Némethné.

Jöjjön inkább a V0!

A MÁV székházában a MÁV Zrt., a CCECC/CRCC és a kínai magyar nagykövetség képviselőinek részvételével tartottak tárgyalást 2013. április 11-én. A MÁV képviselői tájékoztatták a kínai felet, hogy kidolgozták a VO Budapestet délről elkerülő vasútvonal megvalósíthatósági előtanulmányát a beruházási költségbecsléssel együtt. A felek egyetértettek az együttműködés folytatásával, az új projekt közös megvalósításával, a kommunikáció erősítésével és a projekttel kapcsolatos információk cseréjével kapcsolatban. A tárgyalások eredményeként 2013. április 12-én sajtónyilvános eseményen írták alá az együttműködési megállapodást. Mivel a projekt előkészítési fázisban tart, az esetlegesen megvalósuló beruházások várható befejezéséről jelenleg csak tervekkel rendelkezünk, konkrét határidőkkel azonban egyelőre nem - fogalmazott Némethné.

A február végi bejelentés szerint a V0 keretében 113 kilométer hosszú, kétvágányos, villamosított, két Duna-hidat is tartalmazó, nyílt vágányon óránként 160 kilométeres sebességet lehetővé tevő folyosót építenek meg. A kizárólag vasúti teherszállításra szánt útvonal Tatabánya és Cegléd között épül, így a vasúti teherszállítmányok a jelenlegi 4-5 nap helyett egy nap alatt szelhetik majd át az országot. A tervek szerint 2017-re el is készülhet az útvonal.