Az automatikus azonosítási eszközök és rendszerek piacára egyszerre hat a gazdasági válság és a mobileszközök gyors technológiai fejlődése. Ez a felhasználókat arra ösztönzi, hogy nyitottabbak legyenek a hatékonyabb működést támogató megoldásokra, az eszközgyártó és -forgalmazó cégeket pedig arra, hogy az eszközforgalmazáson túl egyre inkább iparági megoldásokkal jelentkezzenek.

Az ún. GS1 szabványrendszer legszélesebb felhasználói köre közel harminc éve az FMCG-szektor, ahol az elmúlt időszakban jelentősen felgyorsult a technológiai fejlődés. A mobileszközök egyre nagyobb teret nyernek, miközben − a megváltozott fogyasztói szokásokhoz kapcsolódóan és a szigorodó hatósági elvárásokkal összefüggésben − hangsúlyozottabbá vált az élelmiszer-nyomonkövetés és az élelmiszer-biztonság. A mobileszközökkel interaktív kommunikáció kezdeményezhető a vásárlókkal, ezért a márkatulajdonosok számára egyre égetőbb megtalálni azokat a kommunikációs csatornákat, amelyekkel nemcsak a kereskedőkhöz juttathatják el adataikat (belistázás), hanem közvetlenül a fogyasztói eszközökre, azaz a vevők okos telefonjaira.

A jobb polcmenedzsment, az automatizálható leárazások, a kevesebb visszáru, a lejárt minőségmegőrzési idejű termékek hulladékainak egyszerűbb kezelése vagy az automatikus adatgyűjtésen alapuló hatékony logisztika csak kis része azoknak a fejleszthető területeknek, ahol a kiskereskedelmi értékesítésben érintett vállalatok kész megoldásokat vehetnek igénybe. Maguk az azonosító jelképek is fejlődtek. Már hazai viszonylatban is alkalmazásra vár a GS1 DataBar, a GS1-128 bevezetése pedig napjainkban még aktuálisabb, mint korábban bármikor − véli Vatai Krisztina, a GS1 Magyarország rendszermenedzsere. Hozzátette: egyre több hasznos gyakorlati megoldást találhatunk a kétdimenziós kódok alkalmazására (DataMatrix és QR kód), mivel ezek az okos telefonokkal is leolvashatók.

Több kereskedelmi lánc által jelzett kezdeményezés, hogy a GS1-128-as vonalkód alkalmazásával automatizálni kívánják az áruátvétel folyamatát. A másik újdonság, amelynek bevezetésére pilot projekt indítását tervezzük, a GS1 DataBar, amely egy, a kiskereskedelmi pénztáraknál is olvasható vonalkódtípus − mondta a szakember. Ez lehetővé teszi, hogy a kereskedő automatikusan kedvezményeket biztosítson a lejárathoz közeli termékek vásárlásakor, illetve kizárja a lejárt szavatosságú termékek értékesítését. Ugyanakkor, megfelelő kommunikációval, a fogyasztót érdekeltté teszi az ilyen termékek vásárlásában, sőt maga a fogyasztó fogja a polcról kiválogatni ezeket − emelte ki Vatai Krisztina.

A vonalkód már nem csak egy jelkép, hanem egy eszköz adott feladat megoldásához, hogy az üzleti folyamatok hatékonyabbá váljanak, fejlődjenek − mondta Melis Zoltán, a Motorola és Zebra vállalatok magyarországi képviselője, a vezető mobil megoldásszállító, a BCS Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. A szakember hozzátette: a cégnek kevésbé volt megterhelő az elmúlt év, mert a termékeladások csökkenő trendje mellett növekedett a megoldásértékesítések aránya.

Ma már iparági megoldásokban kell gondolkozni és a jövőben a BCS Hungarynél is az iparágakra fejleszett mobilmegoldásokra kerül a hangsúly − vélekedett Melis. A döntéshozók beruházásaik során arra koncentrálnak, hogy mikor térül meg és hoz pénzt az adott beruházás, az informatikai megoldások és a beruházásokhoz kapcsolódó döntési folyamatok komplexebbé váltak.

Korábban a vállalatok tíz évre előre választottak mobileszközt, amely fejlesztés később a fogyasztói piacon is megjelent. Ez a trend mára megfordult és az ipari felhasználású eszközök piacára a fogyasztói eszközök fejlesztései is hatást gyakorolnak és alkalmazásaik és eszközeik megjelennek az ipari megoldásokban. Ám a vállalatok nem képesek félévente lecserélni a rendszereiket és a kapcsolódó eszközöket. Az az érdekük, hogy legalább három évig beszerezhetőek legyenek az alkalmazott eszközeik és képesek legyenek karbantartani a rajta futó alkalmazásokat − hangsúlyozta Melis Zoltán.