A kampányköltések szabályozatlansága nemcsak a korrupció melegágya, de aláássa a választási rendszer megbízhatóságát is. A 2016-os kvótanépszavazási kampány újfent igazolta, hogy Magyarországon kampánykiadások címén, átláthatatlan módon lehet milliárdos összegben közpénzt költeni - írja a közleményében a Political Capital (PC).

A Kormányzati Tájékoztatási Központ az Index kérdésére válaszolva közölte: bruttó 7,5 milliárd forintot költött a "népszavazással kapcsolatos tájékoztató kampányokra és politikai hirdetésekre". A "népszavazással kapcsolatos tájékoztató levelek és a háztartásokba eljuttatott kiadványok" költségei 1,1 milliárd forintot tettek ki, összesen tehát bruttó 8,6 milliárd forintba került a népszavazási kampány.

Piacon elérhető adatokból dolgoztak

A PC és a Transparency International (TI) megvizsgálta a közterületi hirdetések és a választókhoz közvetlenül eljuttatott kampányüzenetek, szóróanyagok költségeit. A piaci árak alapján azt találták, hogy a kormány népszavazási plakátkampánya bruttó 2,7 milliárd forintba került. A direktmarketing költségét a TI 1,3 milliárd forintra teszi, tehát közterületi hirdetésekre és a háztól házig történő kampányolás eszközeire összesen 4 milliárd forintot költött a kormány a népszavazási kampány során.

A Kreatív Online számításai szerint televíziós és rádióreklámokra, a nyomtatott sajtóban megjelent hirdetésekre 2016. május és augusztus között 3,6 milliárd forint ment el. Az előbbit is figyelembe véve így reálisnak tűnik a kormány által közölt 8,6 milliárd forint..

Valami nem stimmel

Különös eredményre jutunk akkor, ha ezt az adatot összevetjük azzal a kiadással, amelyet a Fidesz-KDNP 2014-es választási kampányra kötött A pártpáros  saját bevallása szerint, mindössze 984 millió forintot vert el a két évvel ezelőtti kampányra.

A civil kampánymonitor azonban azt találta, hogy - a Civil Összefogás Fórum hirdetéseit is figyelembe véve lényegében ugyanannyi plakát, újság, tévé- és rádióhirdetést adtak fel, mint az idei népszavazási kampányban és ugyanúgy leveleztek a választókkal, mint idén a szavazókkal. Mi magyarázhatja a több mint kilencszeres különbséget a két összeg között? - teszik fel a kérdést a civilek.

Nincs válasz

A kérdésre nincs válasz, a PC és a TI annyit tehet, hogy átlátható és hiteles kampányfinanszírozási rendszert sürget. Úgy vélik, ehhez újra kell írni a kampányfinanszírozás szabályait. Készpénztilalmat, nyilvános kampányszámlát szorgalmaznak, hozzátéve, hogy a pártok legyenek kötelesek visszafizetni az állami kampánytámogatást, ha nem szerzik meg a szavazatok legalább két százalékát. Megtiltanák az "álcivilek" kampányolását, nyilvánossá tennék a hirdetési árakat és leszögeznék, hogy a kampányreklámok nem társadalmi célú hirdetések.

QP | Quality Placement