A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara korábban készített felmérése szerint pezsgőből éves szinten nagyjából 1,2 liter az egy főre jutó éves fogyasztást, ám ez magában foglalja a pezsgőkön kívül a habzó, gyöngyöző és a csendes borokat is. A NAK kutatása azt mutatta, hogy az utóbbi években a fogyasztói igények a minőségi pezsgők irányába mozdultak el, így nemcsak a tradicionális márkák magasabb árkategóriájú termékeiben, hanem a piacvezető olasz és német pezsgők keresletében is volt növekedés.

Nem múlhat el a szilveszter pezsgőbontás utáni koccintás nélkül

Általános tendencia, hogy Magyarországon a fogyasztás többsége továbbra is az év végi ünnepi időszakra koncentrálódik, a pezsgők közel 60 százaléka a szilveszteri ünnepi időszak alatt fogy el. A Magyarországon előállított pezsgők jelentős részét, a termelés háromnegyedét a belföldi piacon értékesítik a gyártók. A korábbi adatok szerint a magyar pezsgő kivitele eléggé ingadozó, mennyisége az utóbbi öt év átlagában 50 ezer hektoliter, értékben 8 millió euró körül alakult. A legfontosabb célországok között van Románia, valamint a balti és a skandináv országok.

 Jelentősen javul itthon a pezsgőfogyasztási kultúra

Magyarországon közel 60 vállalkozásnak van pezsgő-előállítási engedélye. Közéjük tartozik a sümegi Palota pincéjében működő Egly borászat is, amely a pezsgőkészítés szempontjából is különleges helynek számít. A helytörténeti kutatások szerint itt készítették a történelmi Magyarország első pezsgőit.

Egly Márk borász tapasztalata szerint az elmúlt években nőtt a pezsgőfogyasztás, amely leginkább annak köszönhető, hogy jelentősen javult az ital fogyasztási kultúrája. Egly Márk is azt tapasztalja, hogy a decemberi időszak meghatározó az eladás és a fogyasztás szempontjából, szilveszterkor még olyanok is kinyitnak egy üveg pezsgőt, akik más alkalmakkor nem ezt az italt választják a jeles napok köszöntésére.

A sümegi pincészet tapasztalatai is azt mutatják, hogy az energiaválság hatásai begyűrűztek a pezsgőkészítés területére is. Az üveg ára 40-50 százalékkal emelkedett, ráadásul mindezen felül a számla egy külön tétellel gyarapodott. Az üvegkészítők energiafelár címen további 20-40 százalék közötti költséget érvényesítenek a pezsgősüveget vásárló borászatok felé.

De ugyanilyen árnövekedés tapasztalható a címke előállítása során, a papír és a nyomdai költségek is 50 százalékkal emelkedtek az elmúlt évhez képest.

Egly Márk úgy látja, a pezsgő iránti keresletben egyelőre nincs csökkenés, ellentétben a borpiaccal, ott már most látszik egy 20 százalékos visszaesés. Az általa vezetett borászat stratégiája az optimizmus, ezért ebben az évben nem emelnek árat, jövőre pedig szeretnének új piacokat nyitni, elsősorban az exportlehetőségeket kutatják.