A fejlesztési tárca nyilvánosságra hozta a légiközlekedési törvény módosítását, amely záros határidőn belül a parlament elé kerül, és jövő januártól hatályba lépne. A törvény több részletet szabályoz, így például szól arról, hogy a kecskeméti katonai légibázis a jövőben közös (polgári és katonai felhasználású) repülőtér lenne. A döntés hátteréről nem szól a törvényjavaslat, ám minden bizonnyal a Kecskemétre települt cégek kiszolgálására tennék alkalmassá a repülőteret, hisz annak kapacitása jóval nagyobb annál, hogy az ott állomásozó jelenleg 13 Gripen és a honvédség néhány szállítógépének repülését kiszolgálja.

A törvényjavaslat másik fő pontja megágyaz a pilóta nélküli repülőgépek, vagyis a drónok üzemeltetésének. Jelenleg teljes a káosz ezen a területen, a tevékenység nem engedélyhez kötött, ennek ellenére a rendőrség - például politikailag kényes esetekben - eljárást is indított a közelmúltban. A most előterjesztett szöveg adja meg a felhatalmazást a rendőrségnek, hogy a kis kapacitású légügyi hatóság mellett ilyen ügyekben bírságoljon.

A törvény csak kereteket ad meg a drónos repüléshez, minden részlet a majdani, fejlesztési és honvédelmi miniszteri rendeletekben lesz. Ami a törvényjavaslatból körvonalazódik, hogy minden pilóta nélküli repülőeszközt be kell jelenteni a légiközlekedési hatóságnak. Ám hogy a drónnal repülni is lehessen, nem lesz elegendő a bejelentés, annak vezetését a később megjelenő miniszter rendelet szakszolgálati (vezetői) engedélyhez kötheti. - Itt valószínűleg teljesítmény, súly és egyéb műszaki paraméterek szerint tesznek különbséget a drónok, repülőgépmodellek között. (A törvény a jövőben a repülőgépmodelleket is drónoknak tekinti.)

A szabályozás lényege, hogy a jövőben nem tesznek különbséget a pilóta vezette és a pilóta nélküli gépek között. Ahogy eddig, ezután is lesznek engedély nélkül vezethető repülőeszközök és szakszolgálati engedélyhez kötöttek, függetlenül attól, hogy van-e a pilóta a gépen vagy nincs.

A törvényjavaslatból az is kiderül, hogy a HungaroControll Zrt, a jövőben egy internetes felületen közli a drónok számára aktuálisan tiltott légtereket. Mint minden légtérben, a magyar levegőben is vannak a polgári légijárművek számára állandóan vagy időkorlátozás nélkül tiltott légterek. Állandó korlátozás alá esik például a Paksi Atomerőmű vagy a katonai repülőterek környéke. Ideglenesen korlátozhatóak például az ejtőernyőzésre, a katonai gyakorlatokra használt légterek, vagy a lőterek feletti légtér. A jövőben ezek a korlátozások a drónokra is érvényesek lennének.

"A pilóta nélküli légijárművek szabályos működtetésének feltétele, hogy a pilóta nélküli légijármű vezetők tudják, hogy melyek azok a légterek, illetve területek, ahová nem repülhetnek be. Ilyenek például a védett területek és objektumok fölötti repülések, valamint olyan területek fölött, amelyek térben és időben folyamatosan változnak (pl. védett személy mozgása, katasztrófa helyszíne, baleset, stb.) - áll a törvényjavaslat indoklásában.

QP | Quality Placement