A Napi Gazdaság cikke A multi level marketing (mlm)-hálózatok erősödésére számít Tonk Emil, a Magyar Marketing Szövetség alelnöke. Az mlm-vállalkozásokat kevésbé viseli meg a recesszió, mint a hagyományos kereskedelmi cégeket, ezt mutatják a tengerentúli tapasztalatok - mondta lapunknak Tonk, aki úgy véli, ez hamarosan itthon is megmutatkozik. Az alelnök szerint a hálózatok erősödése elsősorban azért várható, mert akik veszélyben érzik állásukat vagy a megnövekedett kiadások miatt mellékes jövedelemhez szeretnének jutni, olyan lehetőséget keresnek, amely viszonylag rövid idő alatt hoz eredményt. Erre a legnagyobb mlm-hálózatok már felfigyeltek, erősödött a vonal alatti tevékenység, és egy cég már a vonal felett is megjelent hirdetésével. Az ügynöktoborzásokon a cégek felső szintű képviselői is válságkezelő megoldásként írják le a hálózatépítést, ám Magyarországon csak kevesen csinálják ezt igazán jól, mert sok munkát és időt igényel. Eddig 600 ezernél is többen regisztráltak mlm-vállalkozásoknál, de ők javarészt fogyasztók. Tonk nagyjából 300 ezerre teszi azok számát, akik Magyarországon valamilyen szintű bevételhez jutnak a hálózat szervezésből, és nagyjából 30 ezer olyan "menedzser" van, aki valóban ebből él. A piacon tucatszám működnek mlm-vállalkozások, amelyek komoly piackutatást megelőzve jelentek meg Magyarországon. Tonk szerint ezek 70-75 százaléka életképes vállalkozás, valós kereslet mutatkozik termékeikre és megfelelő képzést biztosítanak a hálózatba lépők számára. Úgy véli, aki mlm mellett dönt, annak elsősorban a céget kell leinformálni; ez ma már viszonylag egyszerű, az adatok könnyen hozzáférhetők. Második szempontként azt kell megvizsgálni, hogy milyen minőséget kínál, illetve mérlegelni kell, hogy a hálózat mögött álló termék vagy szolgáltatás valós piaci keresletet elégít-e ki. Fontos szempont az ösztönző rendszer is - ez közvetlenül a hálózatépítést segíti -, nem utolsósorban pedig azt kell vizsgálni, hogy a cég mennyi időt és forrást köt le az új belépők képzésére.