A Tesco, CBA és Coop áll a legnagyobb forgalmú élelmiszert és vegyiárut értékesítő kiskereskedelmi láncok tizenötös ranglistájának élén - derül ki a Nielsen piackutató jelentéséből, amit a vállalatok saját közlése, illetve becslések alapján állított össze.

A Tesco-Global Áruházak összesen 122 üzletet, köztük 76 hipermarketet működtet az év végi adatok szerint. Ez a hálózat bővítését jelzi; egy év alatt tizenegy hiper- mellett kilenc szupermarketet, továbbá három S-market élelmiszerboltot nyitott.

A legnagyobb eladóterű láncok közül a Tesco mellett csak az Interspar terjeszkedett tavaly. A rangsorban ötödik Spar éves forgalma 284,5 milliárd forintot tett ki, szemben az előző évi 245,7 milliárddal. A vállalat a három új Interspar mellett tizenhárom szupermarkettel bővítette hálózatát. Egy év múlva a rangsor a Spar további erősödéséről tanúskodik majd; hiszen azzal, hogy a Spar megvette a Plus lánc 172 egységét, jelentősen megnövelte boltjainak számát a magyar piacon.

A CBA 2924, a Coop 5283 és a rangsorban utánuk következő Reál 2310 üzlete együttesen több mint 10 500 egységet jelent, amivel a magyar tulajdonban lévő láncok a teljes magyarországi élelmiszerbolt-hálózat felét képviselik. A hazai tulajdonban lévő boltláncok előkelő magyarországi pozíciója fehér hollónak számít Közép-Európában, hasonlóan magas forgalmakat, illetve piaci részesedéseket ugyanis régiónk egyetlen más országában sem érnek el hazai tulajdonú láncok.

A rangsorban hatodik és kilencedik Auchan (10 hipermarket), illetve Cora (7) üzleteinek száma tavaly nem változott. Előbbi 212, utóbbi a Nielsen becslése szerint 118,8 milliárd forintra növelte eladásait.

Két hard diszkont lánc, a Penny Market és a Lidl áll a ranglista hetedik és nyolcadik helyén. Összességében a hazai diszkonthálózat egyik évről a másikra 35 egységgel bővült, és így 498 üzletet számlált 2007 december végén. Közülük is kiemelkedik a Lidl, amely kicsivel több, mint három év alatt jutott el a 90-es boltszámig. A Lidl nem kevesebb, mint 22 diszkontot nyitott tavaly Magyarországon. A német diszkont szemmel láthatóan erőteljes fejlesztése a forgalom 39 százalékos (!) ugrását hozta; vagyis 124,1 milliárd forint árbevételt ért el a Nielsen becslése szerint.

A Penny Market hálózata eközben nyolc diszkonttal bővült, forgalma pedig 132,4-ről 145,1 milliárd forintra emelkedett a piackutató becslése szerint.

Említést érdemel két nagykereskedelmi (Cash&Carry) lánc pozíciója. A Metro tizenhárom áruháza 232, az Interfruct 23 egysége 46,3 milliárd forintos forgalmat bonyolított le 2007-ben.