Mivel a postai piacra monopolhelyzet jellemző - egy-két kisebb szereplőtől eltekintve -, a tarifák emelkedése biztosan be fog épülni a dm-szolgáltatásokat nyújtó cégek áraiba - mondta a Napi Gazdaságnak Csánk László, a Direkt Marketing Szövetség főtitkára.

Amint arról beszámoltunk, a Magyar Posta a szolgáltatások nagy részénél öt százalékkal emeli a díjait januártól, így a címzett reklámküldemények ára is ennyivel emelkedik: 30 grammig a korábbi 75 forint helyett 80 forintért, 50 grammig pedig 105 forint helyett 110 forintért szállítja a társaság.

Csánk László szerint ugyanakkor a díjemelés a direkt marketing piacon - amely évek óta növekedést mutat, és az idén a főtitkár becslése szerint 7-10 százalékkal bővülhet - nem fogja éreztetni jelentősen a hatását. Mint fogalmazott, emiatt nem fog csökkenni a címzett reklámküldemények száma.

Az áremelések nyomán nőhetnek a közműcégek kiadásai is: a Fővárosi Vízműveknél ez tízmilliós költségnövekedést jelent éves szinten - tudtuk meg Lévai Zsuzsannától, a társaság kommunikációs vezetőjétől. A vállalatnál a postaköltség tervezett kerete 50 millió forint a jövő évre, ez azonban nem fedi le a teljes költséget, mivel a számlalevelek jelentős részét és a felszólító leveleket megbízásos alapon a Díjbeszedő Zrt. küldi ki. A kommunikációs vezető közlése szerint a megnövekedett kiadásokat nem fogják a fogyasztóra hárítani, hanem igyekeznek valamilyen költséghatékony megoldást találni.

Más cégeknek is többletterhet jelenthet a tarifák drágulása. Ilyenek lehetnek például azok a webáruházak, amelyeknél a kiszállítás postai úton történik. Iparági szereplők szerint ugyanis ez csökkentheti a forgalmat és ezáltal a bevételt.

Az online kiskereskedelem azon kevés területek közé tartozik, amelynek a teljesítménye még a válság során sem esett vissza - bár a növekedés üteme jelentősen csökkent. A bővülést egyebek között a magas kiszállítási díjak akadályozzák: sok esetben a postaköltség (ez több ezer forintra is rúghat) magasabb, mint maga a termék, ami nem teszi éppen vonzóvá ezt a kereskedelmi csatornát. Nagyobb tételek esetén általában átvállalják a költséget a megrendelőtől, így az elaldó kiadásai emelkednek a postai díjak növekedésével, hacsak nem hárítja át azt a vevőkre a termékek árának feljebb srófolásával.

Márpedig épp a hagyományos postacsomagok feladásakor kell többet fizetni januártól: a 20 kilogrammig küldhető standard postacsomag ára 930 forintról 990-re változik, a nem standard csomag ára pedig 1420-ról 1500 forintra.

Hozzá kell tenni azonban, hogy a webáruházak többsége anyagi megfontolások miatt futárszolgálattal dolgozik ahelyett, hogy postai úton szállítaná ki termékeit. Főként azok takaríthatnak meg jelentős költségeket ezáltal, amelyek nagyobb méretű termékeket árusítanak. Előnyt jelenthet az is, hogy a futárcégek a legtöbb esetben egy-két napos szállítási határidőt vállalnak, míg a postán többletköltséget jelenthet a gyors szállítás.