A légiközlekedés helyzetét mutatja, hogy mindezt 83,3 ezer úgynevezett gépmozgással, azaz le- és felszállással tudták megoldani a légitársaságok, amely 4,3 százalékos visszaesés még 2012-höz képest is. Ez azt is jelenti, hogy a légitársaságok igyekeznek egyre jobb kihasználtsággal üzemeltetni a repülőgépeiket, a Budapestről induló és ide érkező járatok átlagban 76,2 százalékos kihasználtsággal (load factor) közlekedtek. Némileg csökkent a légiáru-szállítás is, ami tavaly 92 112 tonna cargót tett ki, vagyis 1,1 százalékal kevesebb volt, mint 2012-ben.

Az utasoknak tetszik

Az ACI, a Repülőterek Nemzetközi Szövetsége nemzetközi szabványok szerint negyedévente anonim felmérést végeztet az európai repülőtereken arról, az utasok milyennek találják az ott kapott kiszolgálást. A budapesti repülőtér megítélése 2011 óta folyamatosan, javul, egyes kategóriákban Európa legjobb repülőtereivel (71 repülőtér közül) együtt osztozik ez első tíz helyezés egyikén.

A múlt évben kissé növelték részesedésüket az utasforgalomból a diszkont légitársaságok: 4,5 millió fős forgalmukkal a ferihegyi utasok 53 százalékát adták. A hagyományos, úgynevezet full service légitársaságok 3,59 millió utassal a forgalom 42 százalékát adták, a charter-járatok (352 ezer utas) 4 százalékkal részesedtek a forgalomból. A kisgépes és egyéb járatok utasai tették ki a forgalom fennmaradó 1 százalékát.

Várakozásunk szerint 3-4 százalékos forgalomnövekedéssel lehet idén Budapesten, persze csak ha nem történik semmi váratlan a légiközlekedésben - mondta Jost Lammers, a BA Zrt. vezérigazgatója.

A BA 2013-ban jelentős ingatlanfejlesztéseket hajtott végre. Az Airport Business Park fejlesztésének első ütemeként a repülőtér déli oldalán tavaly mintegy 10 millió eurós beruházásban elkészült a DHL két magyarországi üzletágának, a DHL Global Forwardingnak és a DHL Freight-nek a repülőtéri központja. Ez összesen 8 ezer négyzetméteres raktárból, 3 ezer négyzetméteres irodákból és 6 ezer négyzetméteres úgynevezett manőverező területből áll. Ugyancsak 2013-ban adta át a Lufthansa Technik Budapest számára az új, 2 ezer négyzetméteres repülőgép-alkatrész raktár épületét. Közvetlenül az új raktár szomszédságában készült el a BA új, zajvédett hajtómű próbázóhelye, amelyet 1 millió eurós beruházásban épült meg. Szintén tavaly készült el a Wizz Air számára az új Airbus A320-as repülőgép szimulátor, amelyet a holland Flight Simulator Company B.V. üzemeltet és ahol a Wizz Air személyzetek felkészítése, vizsgáztatása zajlik.

QP | Quality Placement