A magyar külügyi vezetés kinyilvánítja az egy Kína elvét, majd pár napra rá pedig bejelenti, hogy a régió konkurens országaival szemben Magyarországon épül meg a világ legnagyobb, történetesen kínai akkumulátorgyártó cégének új üzeme - írja a hvg.hu. A CATL (Contemporary Amperex Technology Co.) gigantikus gyára Debrecenben jön létre.

Ez az a magyarországi város, hol a német BMW évente 150 ezer elektromos autó gyártására készül, a Kecskeméten bővítő német Mercedes-Benz pedig máris közölte, hogy ő az első megrendelője a legkésőbb öt év múlva termőre forduló CATL-üzemnek. Ez azt jelenti, hogy Európa legnagyobb gazdasága, Németország is haszon­élvezője lesz Magyarország kínai bizniszének.

Kísérteties helyzet

Eközben még akciótervek is készülnek arra, hogy miként szabaduljon Európa a kínai nyersanyagok és termékek függőségéből. A folyamat kísértetiesen hasonlít azokhoz a baklövésekhez, amelyek Európa Oroszországgal szembeni kiszolgáltatottságához vezettek.

Összességében Magyarország hamarabb válik akkumulátorgyártó nagyhatalommá, mint azt szűk egy éve jósolták: a kínai vállalat háromezer milliárd forintos beruházásával több mint megduplázódik a szektorba eddig invesztált tőke - írja a 24.hu. A napokban bejelentett debreceni beruházás önmagában nagyobb, mint az előző öt év összes e-akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó projektje együttvéve.

Idén januárban ott tartottunk, hogy az ország 17 településén jelentek meg a zömében ázsiai akkumulátor-beruházók, összesen húsz cég több mint 2800 milliárd forintot fektetett be, ehhez mintegy 308 milliárd forintnyi állami támogatást kaptak. Akkor Magyarország nagyjából a tizedik lehetett a világ elektromosakkumulátor-exportőrei között. A szakértők azt jósolják, hogy 2025-re a harmadik legnagyobbá válhat az EU-ban Németország és Lengyelország mögött.