Aki abban a hitben halasztotta el eddig autóvásárlását, hogy az erősödő forint kedvezőbb árakat hozhat, az csalódni fog: az autók nem lesznek olcsóbbak. A legtöbb autóforgalmazó cég ugyanis év közben nem módosítja a listaárakat. Így nem kell mindig követniük az árak napi ingadozását, mert az riasztóan hatna a vevőkre.

Az árak kialakítása összetettebb kérdés a forint árfolyamánál, a hazai kereskedők már tíz éve nem alkalmazzák a napi árfolyamon alapuló árakat - állítja Gablini Gábor, a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. Ahogy a korábbi forintgyengülés, úgy a jelenlegi erősödés sem hat az árakra - teszi hozzá -, a vásárlóknak ugyanis a kiszámíthatóság a legfontosabb.

A márkánkénti értékesítési toplista élén álló Magyar Suzuki Rt.-t inkább hátrányos helyzetbe hozza a forinterősödés, annak egyedül az importált autóknál van kedvező hatása - állítja Tihanyi Tamás, a cég kommunikációs vezetője. A társaságnál a munkabérek és az energia költsége (az erős) forintban keletkezik, míg a legyártani tervezett évi 300 ezer autó kilenctizede exportra megy, ahol "gyenge" euróval fizetnek érte. A hazai értékesítés esetén pedig az előnyösebb helyzetbe került importőrök áraihoz kell igazítani a magyar gyártású modellek árait. Egyedüli kompenzációt az jelent, hogy az alkatrészek egy része Európa más országaiból származik, így azok olcsóbbak.

Forintfüggetlen akciók

Kaszás Zoltán, a többek között az Opel és Chevrolet márkákat forgalmazó, a hazai eladási lista második helyén álló General Motors Southeast Europe Autóforgalmazó Kft. (GMSE) pr-menedzsere szerint a forint árfolyamának fluktuációja nem tükröződik azonnal az árakban, hiszen a listaárakat évente maximum egyszer-kétszer módosítják. Az állandó változtatás ugyanis nem célszerű, így a forinterősödésből származó hasznot inkább máshogyan használják fel: akciókat hirdetnek. Azaz a hivatalos listaár marad, de időszaki kedvezményt adnak a vételárra, vagy magasabb felszereltségű modelleket kínálnak ugyanazért az árért, amelyért korábban szerényebben felszerelt modelleket lehetett vásárolni.

A Ford egy évre meghatározott büdzsével dolgozik, ezért idén sem változtattak még az árlistán - mondta Varga Zsombor, a márka hazai kommunikációs igazgatója. Hozzátette, hogy a listaárak akkor csökkenhetnek, ha olyan kiemelt konkurensük is hasonlót lép, amelyet európai szinten is figyelnek. A Ford főleg a GM-modellek árszínvonalát kíséri figyelemmel, elsősorban az Opel Corsáét és Astráét. A Fordnál is futnak akciók, azonban Varga szerint ezek függetlenek a forint árfolyamától.

A Toyota áraira nem hatott a forint erősödése - állítja Holland Éva, a Toyota Motor Hungary kommunikációs vezetője, ugyanis a cég év közben általában nem változtat az árakon; ugyanakkor júniusban számos összetevő miatt kénytelenek voltak árat emelni. A cég nyáron a légkondicionálókat kínálja akciós áron.

Egyedi ajánlatok

A Magyarországon legtöbb autót értékesítő - például a Volkswagen, Skoda, Seat és Audi márkákat is forgalmazó - Porsche Hungária nem kívánta kommentálni az árfolyamváltozások következményeit az értékesítési árakra. Vérten Sándor, a csoport kommunikációs vezetője azt azonban elmondta, hogy bár a második negyedévi értékesítési adataik jobbak, mint az első negyedéviek, az idei első félévben pár száz autóval kevesebbet adtak el, mint a tavalyi év ugyanezen időszakában. A haszongépjárművek eladásában növekedést tapasztaltak, ám a magánszemélyek kevesebbet vásároltak: annak ellenére, hogy a cég új modellekkel jelentkezett, érezhető a fogyasztói költések visszafogása - állítja Vérten Sándor. A kommunikációs vezető szerint egyedi ajánlatokkal lehet a piacot megmozgatni - ilyen például a hölgyeknek szánt Polo Garnier, amely egy kozmetikai céggel együttműködve került a piacra - ezek azonban függetlenek az árfolyamtól.

Inkább emelnének a gyártók

A magyar újautó-piac Európa három legolcsóbb piaca között van a nettó átadási árakat tekintve - mondja Gablini Gábor. Ezért alacsonyabb árakban ne is reménykedjünk, a gyártóknak jelenleg is az a legnagyobb problémájuk, miként emeljék az árat. Ugyanis az elmúlt időszakban a nyersanyagköltségek számottevően emelkedtek, és egyelőre esélye sem látszik a visszarendeződésnek. A szakember szerint júniusban már érvényesítette áremelési törekvéseit néhány gyártó, és szeptemberben a többiek is követik őket - hacsak nem konszolidálódik a nyersanyagpiac. Az árrobbanást részben kompenzálhatja a 230 forintot érő euró, de ettől sem fognak kevesebbe kerülni az autók. Jelenleg a kereskedők is arra várnak, hogy kiderüljön, a forinterősödés tartós vagy átmeneti lesz-e.