Az MNB célvizsgálatot folytatott a Hitelcentrum Szolgáltató Kft.-nél, mely a Duna House Holding Nyrt. tagjaként jelentős szereplője a hitelközvetítői piacnak. A vizsgálat során áttekintette, hogy a többes ügynökként tevékenykedő társaság megfelel-e a független pénzpiaci közvetítők tevékenységére vonatkozó jogszabályi előírásoknak. Az ellenőrzési eljárás a 2014. január 1-jétől a vizsgálat végéig terjedő időszakot tekintette át.

A jegybank vizsgálata során megállapította: a kft. nem tudta alátámasztani, hogy az ügyfeleknek nyújtott ajánlatai során vizsgálta-e az ügyletek - az MNB jövedelemarányos törlesztőrészletéről és a hitelfedezeti arányok szabályozásáról szóló rendeletében (jtm rendelet) előírt - hitelezhetőségi korlátját, ezen belül azt sem, hogy az adott ügyfél rendelkezik-e más hitelkérelemmel vagy folyósított egyéb hitellel. A jtm rendelet szerint az ugyanazon ügyfél számára adható hitel(ek) együttes állománya nem haladhatja meg az ingatlan értékének 80 százalékát.

Ha egy jelzáloghitelt igénylő ügyfélnek önerőt is igazolnia kell, s ezzel párhuzamosan személyi kölcsönt is felvesz, - különösen akkor, ha az általa reméltnél kisebb összegű jelzáloghitelt kapott - több esetben vélelmezhető volt, hogy a személyi kölcsön valójában a szükséges önerőt pótolja.

Az MNB súlyosbító körülményként értékelte, hogy a cég az azonos ügyfelek többszöri párhuzamos hitelfelvételének kockázatáról nem tájékoztatta megfelelően sem az adott fogyasztókat, sem a jelzáloghitelt folyósító hitelintézetet. Emiatt egyaránt sérülhetett a (hitelekhez képest túl alacsony ingatlanfedezettel bíró) ügyfélkör, illetve a többes ügynököt megbízó (túlzott üzleti kockázatot vállaló) pénzügyi intézmény érdeke is - közölte az MNB.

A vizsgálat megállapította: a kft. több esetben nem adott át és elemzett kellő számú versengő hitelajánlatot ügyfeleinek, nem a jogszabályoknak megfelelően vezette nyilvántartásait és nem őrizte meg - a működésének ellenőrizhetőségéhez szükséges - iratokat. A cég panaszkezelési szabályzatának tartalma és annak közzététele nem felelt meg az előírásoknak. A Hitelcentrum nem mindenkor nyújtott megfelelő tájékoztatást ügyfeleinek a jogorvoslati lehetőségekről, illetve a panaszok teljes körű kivizsgálásának eredményéről sem. Hiányos volt a megtartott oktatásokról, képzésekről szóló - a jogszabályi rendelkezéseknek megfelelő - nyilvántartás is.

Az MNB mindezek miatt összesen 17 millió forint felügyeleti és fogyasztóvédelmi bírságot rótt ki a vállalkozásra és felhívta a jogszabályi előírások betartására, határidő tűzésével kötelezte a feltárt hiányosságok kijavítására.