A Napi Gazdaság írása

A hagyományos húsvéti Napi-kosár idén a Tescóban volt a legolcsóbb, de a harmadik helyre szorult Corában vásárolt kosár ára is csak 150 forinttal magasabb. Budaörsön a konkurensek felkészültek egymásból.

Csak a hipermarketek vették komolyan a szociális válságot a húsvéti élelmiszer-akciózáskor, a vásárlók szemmel láthatóan ezzel nem foglalkoztak. A Napi kosarának készítésekor, tegnap délelőtt, a budaörsi kereskedelmi arany háromszögben jellemzően roskadásig telt kocsikat toltak a vevők és vittek mindent, ami a húsvéti ünnepkörhöz, illetve a háromnapos hétvégéhez köthető. Az áruházak mind kínálatukban, mind árképzésükben visszafogottak voltak: a tavaly karácsonyi vagy akár a húsvéti ünnepekhez képest jóval kevesebb volt az úgynevezett áruházon belüli akciós termékkihelyezés, és mint Gillemot Katalin, az Auchan kommunikációs vezetője elmondta, náluk ez nem véletlen. Valami újat szeretnének, ami nem feltétlenül az akciós, vagyis a legolcsóbb, becsalogató termékek szem elé helyezését jelenti.

Ez viszonylag gyorsan átfutott az arany háromszög másik két hipermarketjén, mert a többiekre sem volt jellemző a legolcsóbb termékek "vásárló elé helyezése". Emiatt kissé álmosra sikeredett a húsvéti élelmiszer-akciózás, és a vásárlónak nem tűnt fel az áruházakban a tömeg. Korábban ugyanis a vevők a kihelyezett akciós termékeknél gyülekeztek, emiatt pedig már a belépéskor úgy tűnt, hogy zsúfolásig telt az áruház. Most, az újítás után, a vásárlók a pénztárnál szembesülnek a tömeggel.

A Napi rendszerint a legolcsóbb kötözött lapockát keresi a kosarához, ezt idén mindhárom áruházban hosszú időbe telt megtalálnia (tavaly mindenütt a bejárathoz rakták a terméket). Az is meglepő volt, hogy a legolcsóbb füstölt kötözött lapocka ára alapvetően nem változott. A Tesco saját logó alatt a 2007-es szinten tartotta a termék árát, az Auchan - tanulva tavalyi hibájából - még a Tesco alá is ígért, míg a Cora ugyan magasabb áron adta a füstölt kötözött lapockát, de még így is 40 forinttal aláment a tavalyi árnak. Ezzel gyakorlatilag megdőlt az az elmélet, hogy a legolcsóbb termékeknél - a gyenge minőség miatt - nem lesz árverseny, illetve az, hogy ezeket a termékeket nem keresik a vevők. Ha így lenne, nem mentek volna ennyire alá a tavalyi áraiknak a hiperek.


A primőr árunál is meglepő volt az árképzés - passzolt a szociális válság feltételezéséhez -, ugyanis a paradicsom egyértelműen olcsóbban került ki a polcokra, mint tavaly. A retek ára sem változott és a korábbi hetekhez képest a zöldpaprika árképzésében is visszafogták magukat az üzletek, jóllehet az első osztályú termékek ára magasabb volt, mint tavaly ilyenkor.


A csokinyulaknál is rámentek az üzletek a legolcsóbb kategóriára: nevetségesnek tűnő, 39 forintos árért is találtuk 50 grammos terméket. A kakaós bevonóból készült figurák ára egyébként jellemzően 100 forint alatt volt. Ám a nyulak vizsgálatakor a Napi kénytelen volt hibát találni az árképzési mátrixban: a Lindt-márkás aranynyuszit hétfőn a Lehel piac egyik édességüzletében 750 forintért vásároltuk meg - ugyanezt az Auchanban 1300 forintnál drágábban láttuk.


A húsvéti vásárlási rohamot e hét végére várják az áruházak, ennek megfelelően bár március közepétől már élnek az akciók, a polcokat szinte mindenhol most töltik fel. Az Auchanba például még nem érkezett meg a hónapos retek, emiatt némileg torzít a Napi kosara. Ám ha a két konkurens által kínált ár átlagát számoljuk - 89 forint, a kosár értékének kevesebb mint 1,4 százaléka -, akkor az Auchan a lista második helyét foglalja el. (Annyira csekély a Tescóban vásárolt kosár értékéhez képest a különbség, hogy egy jó retekár-kalkulációval az Auchan akár az élre is állhat.) Idén a Cora bizonyult a húsvéti kosárban a legdrágábbnak, de csak azért, mert a füstölt lapockát több mint egy százassal drágábban adta, mint a konkurencia. Az első és utolsó közötti különbség egyébként 150 forint - lényegében olyan elenyésző, hogy kijelenthető, a három versenytárs alaposan felkészült egymás áraiból.

QP | Quality Placement