A magyar piacon átlagosan évi 20-30 millió plasztikkártya foroghat, ám nagymértékű a fluktuációjuk. Amennyiben egy nagyobb vállalat új akciót vagy terméket vezet be, illetve lecseréli egy szegmensben kártyaállományát, az hirtelen több százezer darabos keresletnövekedést indukál. Ebből adódóan a kisebb kártyagyártók számára lehetetlen az előre tervezés - mondta lapunknak Kapitány András, a Multicard Kft. ügyvezetője.

A nemzetközi szabványoknak megfelelő ID-1 méretű kártyaokmányokat (mint a vezetői engedély, személyi igazolvány, lakcímkártya, gépjárműtörzskönyv) az Állami Nyomda Nyrt. (ÁNY) vezette konzorcium gyártja. A társaság több külföldi okmányt is készít: az ír munkaügyi, a szlovák egészségügyi kártyát, az albán vezetői engedélyt, ezenkívül szakértőként részt vesz az izraeli biometrikus személyi igazolványok előállításában is - tudtuk meg Zsámboki Gábortól, az Állami Nyomda Nyrt. vezérigazgatójától. Az ÁNY fejlesztései lehetővé teszik a kártya- és a papíralapú okmányok decentralizált megszemélyesítését is, ami azt jelenti, hogy okmányirodai környezetben is készülhetnek biztonságos dokumentumok.

A jövő mindenképpen az e-ID-k irányába mutat a vezérigazgató szerint, ezek digitálisan is tartalmazzák a tulajdonos adatait, így az okmányok azonosítása az interneten is jóval megbízhatóbb és gyorsabb. Az e-okmányok közé tartozik a magyar útlevél is, amelyben az uniós előírásoknak megfelelően - egyelőre - két biometrikus azonosítót (arcképet és ujjlenyomatot) tartalmazó chip található.

A hazai pénzintézetek által rendelt kártyák a nemzetközi trendeket követik, jelenleg a mágnescsíkos változatok vannak többségben, de terjedőben vannak az úgynevezett EMV-chipes kártyák is - mondta Zsámboki Gábor. Hasonlóan vélekedik Kapitány András is, szerinte fordulópont jöhet, hiszen minden bank a chipkártyák irányába mozdult - a MasterCard például 2011-től csak ilyeneket enged forgalomban tartani. A kártyagyártók tíz éve készülnek a chipes kártyák használatának felfutására. Eddig az elfogadóhelyek kis száma, illetve a magas beruházási költségek akadályozták terjedésüket, a technológia nyújtotta magasabb fokú biztonság miatt azonban nemcsak az ügyfeleknek, hanem a bankoknak is egyértelműen megéri a váltás - fejtette ki Zsámboki.

A megrendelésekben csak minimális mértékben érezte a Multicard a recesszió hatását, a forint árfolyamváltozását azonban annál inkább. Az alapanyagok nagy része külföldről érkezik, az árfolyamváltozás hatását azonban nem lehetett a belföldi ügyfeleknél érvényesíteni - mondta az ügyvezető. Tapasztalataik alapján a hitel- és üzemanyagkártyák forgalmában érezhető némi visszaesés. Az ÁNY kártya- és kártyamegszemélyesítés-termékekől (a pénzintézeti kártyák mellett a kártya formátumú okmányok is ide értendők) származó árbevétele évről évre növekszik, 2009 első hat hónapjában az éves szintű növekedés 8,2 százalékos volt - mondta Zsámboki.

A válság hatására csökkenő fogyasztás ugyanakkor némi bővülést indított el a pontgyűjtő és hűségkártyák piacán, több kisebb cég is belevágott az ügyféltoborzás e módjába. Az ilyen kártyák terjedését gátolja ugyanakkor, hogy bonyolult kiszolgálórendszer felépítését igényli a bevezetés - húzta alá Kapitány András. A SuperShop kártya forgalma eddig évek óta beállt szezonalitást követett, havi 85-110 millió pontot írtak fel és ugyanennyit váltottak be. Egy új trend figyelhető meg: a recesszió hatására megnövekedett a pontbeváltási hajlandóság, ami a kártyákon összegyűjtött pontok felértékelődését jelzi - mondta Laber Zsuzsa, a Spar Magyarország kommunikációs vezetője. Az új kártyakibocsátás általában évi 100-120 ezer darab között mozog, a Spar és az Interspar belépésével, valamint más új partnerek (Burger King, Patikapont) szeptemberi belépésével legalább évi 150 ezer új kártya kiadását prognosztizálják.

Az azonosító- és belépőkártyák piaca lassabban fejlődő szegmens, a növekedést a céges beléptető rendszerek terjedése és a hotelkártyák népszerűvé válása generálja. A korszerű technológiáknak köszönhetően számos más területen is várható a műanyag kártyákra való áttérés, ilyen többek között az egészségügy vagy a közösségi közlekedés - tette hozzá Zsámboki.