Megállt az élelmiszerboltok számának évek óta tartó csökkenése tavaly. Összesen 19 900 általános élelmiszer-üzletet regisztrált a Nielsen piackutató vállalat Magyarországon az év végén - szinte ugyanannyit, mint egy évvel korábban.

Habár a boltszám lényegében változatlan, a kereskedelmi hálózat tovább koncentrálódik. Emelkedett ugyanis mind a hiper- és szupermarketek, mind a diszkontok száma: a hipermarketek száma 137-ről 152-re nőtt egy év alatt. A főleg szupermarketet és diszkontot egyesítő 401-2 500 négyzetméteres csatorna pedig 1 007-ről 1 070-re bővült.

A koncentrációt a fogyasztók igényeinek változása ösztönzi, kölcsönhatásban a boltláncok terjeszkedésével. A magyar vásárlók boltválasztásnál legfontosabbnak azt tartják, hogy egy üzletben vehessenek meg mindent, amire szükségük van. Utána következik, hogy a polcokon könnyen és gyorsan megtalálják, amire szükségük van. Harmadik fontos szempont, hogy a megvásárolt árucikkek megérjék az árukat a Nielsen új fogyasztói kutatásai alapján.

Szintén a modern üzlettípusok térnyeréséről tanúskodik az eladótér növekedése. Ugyanis a hazai általános élelmiszerüzletek összes eladótere az előző évhez képest 4 százalékkal nőtt tavaly, és elérte a 3,05 millió négyzetmétert.

QP | Quality Placement