Biró Ferenc, az E&Y visszaélés-kockázatkezelési üzletágának vezetője szerdán Budapesten sajtótájékoztatón elmondta: a tizenkettedik globális visszaélési felmérés során 43 országban, több mint 1700 vállalatvezetőt kérdeztek meg, Magyarországon 50 interjút készítettek. Mivel a növekedési elvárások a válság ellenére nem változtak, világszerte romlott a helyzet.
Magyarországon a vállalatok több mint fele (58 százalék) szerint gyakori a megvesztegetés és a korrupció, ami nagyjából megegyezik a kelet-és közép-európai régió vállalatainak véleményével (51 százalék), azonban jóval magasabb, mint a globális (39 százalék) vagy a nyugat-európai átlag (22 százalék). Ennek ellenére a magyar vállalkozások 64 százaléka úgy gondolja, hogy az etikátlan magatartás még akkor sem elfogadható, ha célja a vállalkozás fennmaradásának elősegítése a nehéz gazdasági helyzetben.
Közel egyharmaduk (32 százalék) szerint azonban az "ügyfelek megszerzését/megtartását szolgáló személyes ajándékok" elfogadhatók - ez az arány magasabb a 2010-es aránynál (14 százalék), ami Biró Ferenc szerint "rémisztő". Ez az arány magasabb minden regionális értéknél (Közép-Kelet-Európa: 21, Nyugat-Európa: 12, globális: 16 százalék). E célból pénzjuttatás adását azonban senki nem tartja elfogadhatónak a megkérdezett magyar cégek közül.
A közép- és kelet-európai átlagnál (64 százalék) több (70 százalék) magyar szervezet számolt be arról, hogy vannak anti-korrupciós szabályzataik, némileg kevesebb, mint a nyugat-európai (84 százalék) és a globális (81 százalék) átlag.
A vállalkozások 92 százaléka véli úgy, hogy a vezetőség hangsúlyosan kommunikálta a korrupció-megelőzési szabályokat. Ennek ugyanakkor némileg ellentmond, hogy a válaszadók 79 százaléka szerint a felső vezetésnek jobban meg kellene ismernie a vállalat tevékenységét ahhoz, hogy igazán hatékonyan fel tudjon lépni a csalással, a megvesztegetéssel és a korrupcióval szemben - mutatott rá a szakértő.
Mindezeken túl, miközben kimagasló arányban (86 százalék) vélekedtek úgy, hogy a szabályozás megszegése esetén egyértelmű szankciókat írtak elő, a megkérdezett vállalatok csupán 32 százaléka vonta felelősségre a szabályszegőket. Az utóbbiak aránya régiós és globális szinten is magasabb (Közép-Kelet-Európa: 34, Nyugat-Európa: 40, globális: 45 százalék).
"Ezt az arányt összevetve a válaszadók által széles körben elterjedtnek érzett korrupció mértékével azt mondhatjuk, hogy a rendszerek sok tekintetben nem működőképesek, nem megfelelően képezik a vállalati kultúra részét, leginkább kommunikációs eszközként, vagy akár adminisztratív tételként szerepelnek a cégek listáján" - vélekedett Biró Ferenc.
A szakértő szerint a következetlenséget mutatja az is, hogy a magyar vállalatok nagy része (90 százalék) elsősorban a belső ellenőrzést tartja alkalmasnak a megvesztegetést kiszűrő szabályok betartásához, csupán harmaduk von be külső tanácsadókat vagy külső jogi irodákat. pedig olyan kényes esetekben, amikor a vállalat alkalmazottainak, vagy akár a felső vezetésnek az érintettségéről van szó, elengedhetetlen a független szakértők rálátása és objektivitása a hatékony vizsgálathoz és a megfelelő tanulságok levonásához - hívta fel a figyelmet.
Ahhoz, hogy a visszaélések száma csökkenjen, a felmérés szerint nagyobb szerepet kell szánni az állami szintű szabályozásnak és számonkérésnek. Ezt tükrözi az is, hogy a válaszadó hazai cégek mindössze 6 százaléka gondolja úgy, hogy a szabályozó szervezetek és a törvények betartatására hivatott illetékes hatóságok képesek hatékonyan ellátni munkájukat és ítéletet hozni. Ez az arány Közép-Kelet-Európában 14, Nyugat-Európában 29, globálisan 27 százalék.
A megkérdezett vezetők 84 százaléka üdvözölné, ha az ellenőrzési szervek hatékonyan élnének jogosítványaikkal, ez az arány meghaladja a közép-kelet-európai átlagot (75 százalék), és jelentősen magasabb a nyugat-európai (61 százalék) és globális (69 százalék) átlagnál is.
Biró Ferenc hangsúlyozta: mivel a problémát az üzleti világ egyedül nem tudja megoldani, komolyabb állami szerepvállalásra van szükség, amiben az ellenőrző hatóságok és az igazságszolgáltatás mellett kiemelt szerepet kell kapnia az oktatásnak is.
Legolvasottabb

Szigorú szabályok léptek életbe szombaton: szinte minden boltra és termékre érvényes

Felvettük a babaváró hitel, de kiderült: nem lehet gyerekünk. Mi a teendő?

A Mol kéréssel fordult a magyar autósokhoz
Hatósági áras üzemanyagok: nem várt probléma az OMV-nél

Ukrajna: a még nagyobb katasztrófa elkerülése lehet a cél

Űgy túnik, Szlovákia sem elég vonzó

Adategyeztetés: szüneteltethetik a nyugdíját annak, aki ezt elmulasztja
