Minden egyes műsorsávért meg kell küzdeni, nem lehet globális támadást indítani a konkurenssel szemben, ez egy harc a centikért, aminek eredményeképp terveink szerint a TV2 piacvezető csatorna lesz - mondta lapunknak Gyöngyössy Bence, aki februártól a TV2 programigazgatója.

- Várdy Zoltán, a televízió vezérigazgatója októberben azzal állt elő, hogy a csatorna három éven belül piacvezető pozíciót akar elérni. Hogyan fogadta ezt a célkitűzést programigazgatóként?
 

- Merész, de kivitelezhető ötletnek tartottam. Hangsúlyoznám, hogy ez a három év nem a tulajdonos elvárása, mi ezt tartottuk reálisnak a magyar televíziós piacon.


- Többes számot használ, pedig amikor a vezérigazgató az előbbi kijelentést tette, ön még nem volt a csatorna programigazgatója.


- Így van, de már a megállapodásunk előtt sokat beszélgettünk. Várdy Zoltán megkérdezte, hogy mennyire tartom kivitelezhetőnek a tervét. Én már akkor úgy láttam, hogy három év alatt van realitása. Azért is állíthattam ezt, mert egy hasonló folyamat már végbement a magyar kereskedelmi televíziózás történetében, s azt akkor én elég közelről követhettem, illetve felügyelhettem. A magyar médiapiacon 1997-ben épp fordított volt a helyzet: akkor a TV2 vezetett az RTL Klub előtt. Terveink szerint 2001-re sikerült az akkori felállást megfordítani, így azt mondhatom, hogy nekem - aki 1997-2001 között az RTL Klub programigazgatója voltam - a mostanihoz hasonló helyzetben már volt részem, és ennek megoldásában is van tapasztalatom. Én ehhez értek. Viszont ez egy hosszú folyamat, nem véletlenül beszélünk évekről. Ahhoz ugyanis, hogy egy csatorna növelni tudja nézettségét, nézői szokásokat kell megváltoztatni, amelyek viszont hosszú távon alakulnak ki.


- Mi mindenen kell változtatni ahhoz, hogy a TV2 újra piacvezető lehessen?


- Ennek a célnak az eléréséhez - egyik elemként - újra kell pozicionálni a televíziót, ami már folyamatban van, de ennek részleteiről még nem beszélnék. Ugyanakkor nincsenek csodák, vagyis a cél meghatározza azt az utat, amelyen járnunk kell. Egy olyan piacon, mint a magyar, a piacvezető televízió nem lehet más, mint egy széles közönségnek szóló, általános szórakoztató csatorna. S valószínűsíthetően ez a TV2 útja is, ez vezethet a sikerhez.


- Azt gondolom, hogy az RTL Klub már ma is széles közönséghez szóló, szórakoztató tévé. Nem következik-e ebből az, hogy ennek eredményeként a két nagy országos kereskedelmi csatorna tartalmában a jelenleginél is jobban közelít egymáshoz, ami mindenképpen megnehezíti kettőjük versenyét?


- Nem véletlen az RTL Klub profilja, és az sem véletlen, hogy ezzel jelenleg piacvezető szerepben van. Ezt szeretnénk megváltoztatni, ehhez el kell indulni a TV2-nek egy új úton. A versenyről pedig azt gondolom, hogy az abban való helytállás minden körülmények között nehéz feladat, ráadásul most sokkal élesebb a harc, mint tíz évvel ezelőtt, sokkal inkább meg kell küzdeni a nézőkért. Ha nagyon le akarom egyszerűsíteni a dolgot, akkor azt mondhatom, hogy jobbnak kell lenni, mint a másik.


- És akkor lesz Mónika-show a TV2-n?


- Nem mennék bele ilyen részletekbe. Mint minden műfajnak, a kereskedelmi televíziós műsorkészítésnek is megvannak azok a bizonyos szabályai, amelyeket a siker érdekében érdemes a döntések meghozatalakor alapul venni. Ezeknek egy része intuitív, azaz megérzésekre alapul, másik része pedig megtanulható, mint például a "konkrét randevúk" megteremtésének szabálya, amikor azt érjük el, hogy a nézők tudják, mikor kell ahhoz bekapcsolniuk a TV2-t, hogy a kedvenc műsorukat lássák, de említhetném még a vertikális és horizontális közönségépítést is, ami a napközbeni és a heti műsorfolyam felépítését befolyásolja. A programigazgatónak ezeknek a szabályoknak megfelelően kell kialakítania a televízió műsorstruktúráját, ki kell választania azokat a műsorokat, amelyekben hisz, ezeknek meg kell találni a megfelelő időpontokat és még arra is oda kell figyelnie, hogy ezek a műsorok milyen külalakkal, milyen arcokkal jelennek meg a képernyőn. Az én szerepem tehát nagyon fontos a TV2 piacvezetővé válásának folyamatában, de az is fontos tény, hogy én egyszer már sikerrel megoldottam ezt a feladatot.


- Milyen programok várhatóak tehát?


- Anélkül, hogy konkrétan műfajokba mennék, azt gondolom, hogy a TV2-nek a közeljövőben az a legfontosabb feladata, hogy kiépítse azokat a délutáni és kora esti műsorpilléreket, amelyekre a nézők hosszú távon, az adott időpontban rendszeresen számíthatnak. Vagyis a nézők amikor bekapcsolják a tévét, tudják, hogy milyen tartalmat, milyen arcokat fognak látni. Ezzel lehet nézői szokásokat, lojalitást építeni. Ezek a pillérek most hiányoznak a TV2-ből, de ha megteremtődnek, hosszú távon lehet rájuk építeni, nézzük csak meg a konkurens csatorna hasonló műsorait. Azokat hosszú évek óta ugyanabban az időszakban sugározzák, ahová annak idején én elhelyeztem azokat, és az arcok sem változtak az évek során. Biztos, hogy mi is ezzel kezdjük az építkezést.


- Ennek már vannak látható jelei a TV2 képernyőjén.


- Igen, az egyik műsor, a Hal a tortán, amire - mint első lépésre - nagyon büszke vagyok, hiszen 19 százalékos nézettséggel indult, és egy hét múltán már duplázott közönségarányban, miközben a konkurens csatorna hasonló jellegű műsora jóval lemaradt mögötte. Fordult a kocka, és remélem, ez hosszú távon így marad. Egyébként minden egyes műsorsávért meg kell küzdeni, nem lehet globális támadást indítani, sorrendet kell felállítani és annak mentén kell kialakítani a csatorna programstruktúráját.


- Ugyanabban az idősávban csak az egymással nagyjából egyező műfajok versenyezhetnek?


- Nagyon sok nyugat-európai országban is hasonló jelenség figyelhető meg. A német piacon például számos, néha kísértetiesen hasonló műsor fut, például a Sat1-en, a Pro7-en vagy a német RTL-en. Az azért ritka, hogy teljesen ugyanabban az idősávban induljon el két hasonló program, ez igazi megmérettetése a két műsornak.


- Az nem lehet véletlen, hogy a két tévé szinte egy időben indította el hasonló műsorát. Ezen a piacon is dolgoznak ipari kémek?


- Nem, nem dolgoznak ipari kémek. Inkább az történt, hogy figyeljük a nemzetközi trendeket.


- Milyen további új produkciókra számíthat a néző a megújulás jegyében?


- Az igazi megújulásra őszig várni kell ugyan, de a tavaszi műsorstruktúránk és műsoraink már bizonyos mértékben jelzik azt, hogy milyen irányba indul a TV2. Két produkciónk már el is indult, biztató nézettségi eredményekkel: az egyik Az igazság ára, ami egy drámával és érzelmekkel teli talkshow-alapú vetélkedő, a másik pedig a Kovács Áron által vezetett Popdaráló, a fiatalabb célközönségnek szóló buliműsor. A TV2 tavaszi zászlóshajójának tekintett Kiválasztott - amelyben Uri Geller keresi az utódját a döbbenetes produkciókat bemutató jelöltek között - március végén indul, Somogyi Zoltán vezetésével. A három műsorból kettőben új műsorvezetőkkel találkozik a néző, s én hiszek is abban, hogy a kereskedelmi tévéknek fel kell építeniük saját arcaikat. Hasonlóan jártunk el annak idején a konkurens televíziónál is, és az akkor felfedezett, addig ismeretlen műsorvezetők ma is ott vannak és a magyar kereskedelmi televíziózás vezető arcai.


- Az ön nevéhez nemcsak a Mónika-show kapcsolódik, önhöz köthető a Legyen ön is milliomos meghonosítása az RTL Klubon. Lesz új vetélkedő a TV2-n?


- A magyar televízió képernyőjéről lényegében eltűnt a délutáni vetélkedő műfaja, miközben az emberek nagyon szeretik ezeket, és azt gondolom, ez egy olyan irány, amivel érdemes a jövőben foglalkozni.


- Mi kell még a sikerhez?


- Nincs vezető televízió sport nélkül. A TV2-re nem volt jellemző, hogy energiát fektetett volna bármilyen sport közvetítésébe. A jövőben biztos, hogy ebbe az irányba is nyitni fogunk.


- Ma számos sportcsatorna kínálata közül válogathat a néző. Ilyen környezetben van értelme ennek?


- Ez így van mindenütt Európában, sőt egyes országokban még több sportcsatorna működik, ennek ellenére nincs sehol a világon vezető kereskedelmi televízió sportközvetítés nélkül.


- És a filmkínálat mennyiben és hogyan fog változni?


- Egy televízió filmkínálata hosszú távú szerződésekre épül. Természetesen a TV2-nek is megvannak az ilyen partnerei, mégis viszonylag szolid háttérrel rendelkezett. Célunk, hogy ezt a beszállítói hátteret bővítsük, és ebben az irányban nagyon komoly lépéseket teszünk: a napokban aláírjuk a szerződést egy nagy hollywoodi filmstúdióval arról, hogy a kizárólagos partnerünk lesz. Ez azért is érdekes, mert ez a stúdió eddig a konkurens televízió partnere volt.


 

QP | Quality Placement