A dohánytermékek áremelkedésénél időről időre előfordul, hogy a boltokban néhány napra hiánycikké válnak a legkeresettebb márkák. A kereskedők készletezése eltérő, van ahol több hónapra előre vásárolnak, van, ahol heti rendszerességgel töltik fel a pultokat. A kereskedők szerint ez nem a gyártóktól függ, a készletezésbe nem szólhatnak bele kívülállók. A titok nyitját a szakemberek abban látják, hogy a kisebb forgalmat lebonyolító kereskedők az áremelés előtt kevesebb mennyiséget vásárolnak, hogy az emelés után azonnal a drágább termékből raktározhassanak, ugyanis számukra ez kifizetődőbb. A kereskedők árrését százalékban, a termék árához viszonyítva szabják meg, így a drágább terméken értelemszerűen nagyobb a haszon, mint az olcsóbbon. Emiatt fordult elő, hogy a múlt heti áremelés előtt, illetve után néhány terméket hiába kerestek a fogyasztók. Az áremelés oka a dohánytermékek jövedéki adójának növekedése volt. A gyártók termékeik árából jelenleg átlagosan 18 százalékot és ezer szálanként 4200 forintot fizetnek a költségvetésbe, amely összességében véve a legkeresettebb márkák esetén 40-45 százalék körüli adószintet jelent. Néhány drágább márkánál ez az arány magasabb is lehet. A dohánytermékek jövedéki adójának növekedését uniós szabály írja elő: 2004-ig átlagosan legalább 57 százalékos adószintet kell elérni, de legalább 64 eurót ezer szálanként. Magyarország azonban, szlovák szomszédjához és Lengyelországhoz hasonlóan, derogációt kért, így az uniós követelményeket később kell teljesítenie. Ennek értelmében - bár még nem születet végső döntés az ügyben - a dohánytermékek ára nem növekszik drasztikusan 2004-ig. A cigaretta jövedéki adójának uniós szintre emelkedése a termék fogyasztói árának 80-85, esetenként 100 százalékos növekedését vonná maga után, s figyelembe véve a magyar fogyasztói szokásokat, az áremelkedés nyomást gyakorolna az inflációra is.
QP | Quality Placement