A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke

Az egyhangú jelzővel is lehetne illetni az idei húsvéti ármustrát – legalábbis a kereskedelmi aranyháromszögben működő hipermarketekben összeállított kosarak értékének összegét tekintve. Mindhárom áruházban ugyanis 7200-7300 forint körül szórtak az összegek. Jobban megnézve azonban kiderül, hogy rég nem volt ilyen izgalmas a kosár, merthogy szinte minden termék ára csökkent. (A 11 elemből 6-nál egyértelműen, 3-nál egy-egy kivételtől eltekintve.) Ennek ellenére a kosárértékek mind növekedtek.

A Napi kosara arra világít rá, hogy ha valaki nem tudatosan vásárol, ugyanakkor nem kíván lemondani egy-egy élvezeti cikkről, akkor hiába a válság okozta árcsökkenés (több termékkategóriában), a spórolásnak „lőttek”.

A Napi kosarának árát a hétdecis Unicum hajtotta fel 2009-hez képest. Egy évvel ezelőtt vagy nagyon olcsó volt a termék, vagy most mutatkozik meg az árban a szeszes italokra kivetett jövedéki adó emelkedése. A termék ára ugyanis egy év alatt az üzletekben 600-700 forinttal emelkedett – ez nem csak szembeötlő, de a kasszánál bosszantó is lehet.
A legérdekesebb változás a húsvéti kosárnál, hogy most először verte meg a Cora Unicum-árát a másik két konkurens, korábban jellemzően mindig a törökbálinti hipermarketben lehetett a szeszes italt a legkedvezőbb áron megvásárolni. A Cora tavaly húsvétkor is olcsóbb volt és karácsonykor is megdöbbentően alacsony áron kínálta a terméket – ajándékkal együtt. Ezt vagy nehezményezte a két konkurens a gyártónál, vagy a gyártó osztott-szorzott és inkább eltekintett az akciózástól. Jóllehet mindhárom hipermarket a fő sorra (ahova az akciós termékeket teszik) helyezte ki az Unicumot, amely ugyancsak nem két fillér polcpénzébe kerülhet a gyártónak.

A füstölt-főtt lapockánál a Tesco és az Auchan is alaposan aláment a tavalyi árnak, kizárólag a Cora tartotta a 2009-es (akkor is magasabb) árszintet, kérdés persze, milyen minőségi eltérések vannak a termékek között. Ugyanis a lapunk által összehasonlított termékek a legolcsóbbak voltak. Bár már tavaly úgy tűnt, hogy a piacot nem lehet befolyásolni az elképesztően alacsony árakkal, a volument sok esetben ezek a cikkek generálták, még úgy is, hogy rendkívül jó minőségű termékek kerültek a polcokra (a hagyományos piaci árakhoz képest) jóval kedvezőbben. Szembeötlően olcsóbb lett a Rama és a tojás is megtalálja lassan a megfelelő árszintjét.

Ha az árak egyhangúsággal, a vásárlás maga inkább a dögunalmas jelzővel jellemezhető. A válságban elmaradó vevők, illetve a korai húsvéthoz igazított, egy hónapja tartó akciók miatt ugyanis enyhén szólva is nem mutatkozik roham az üzletekben, így az alkalmazottak képesek rendben tartani a boltot. Mindenhol katonás rendben sorakozó árukészlet, rend és tisztaság, a polcok vezetik a vevő kezét, gondolkodás nélkül lehet vásárolni, ám így elmarad a felfedezés öröme. Ráadásul még az árazásnál sincs a megszokott kuszaság, így a vevőszolgálaton sem kell kötözködni – vagy alkudozni.
QP | Quality Placement